08 april 2008

Dagens lunch time vandring

Dagen i gaar startede saa smukt med den hoejeste, blaa, blaa himmel og allerede da jeg var paa vej paa arbejde besluttede jeg mig for at der maatte vaere tid til en lille lunch time vandring, for at nyde det gode vejr.


Jeg gik ind over Finsbury Circus og op gennem Moorgate, mod Old Street. Vejen er ved foerste syn ganske uinterressant, men jeg ved der ligger et par skoenne bygninger deroppe, saa jeg gik videre.


Foerst paa venstre haand kommer man til "The Honourable Artillery Company" som er hjem til vaabenmagernes laug. Jeg har aldrig vaeret inde i den bygning, men kan da huske at kompaniet skoed startskuddet af til pandekageraeset i Guildhall Yard. Monstro ikke man en dag faar en invitation?


Lidt laengere henne paa den anden side af gaden ligger Wesley's chapel and leysian mission, som rummer et museum omkring metodistmenigheden. Kirken er aabenbart yderst aktiv, men jeg havde ikke lige tid at stikke snuden inden for.


Lige inden for indgangen fra gaden er der gravsten for praesterne fra for flere hundrede aar siden. Jeg er ikke helt sikker paa hvorfor jeg er saa vild med kirker og gravsteder, naar jeg er det mindst religioese menneske taenkeligt, men jeg synes kirkerne er saa stor en del af vores kulturarv og finder dem dybt spaendende. At jeg selv er vokset op ved en 8-900 aar gammel kirke hjaelper nok ogsaa lidt.


Gravstenene fortaeller en saa meget eller maaske lidt, saa man selv skal regne resten ud, om en person og dennes paaroerende og jeg elsker at spekulere paa hvad de mon var for nogle folk. Praesten er naevnt i lange baner og konen har bare et fornavn og en foedsels og eller doedsdato. Var hun typen der laeste og fulgte med i mandens hverv, strikkede hun, gik hun i teateret, havde hun tjenestefolk eller gik hun og graed over at hun ikke kunne faa boern? Der er saa mange muligheder og jeg kan naa at taenke en del af dem, naar jeg kigger paa saadan en sten.

Grundlaeggeren af kirken, John Wesley, var en spaendende og lynendes intelligent mand, som var set som en ret provokarl i det 18. aarhundrede. Jeg kunne godt taenke mig at laese lidt om ham, for jeg ved at han blandt andet drev kampagner mod slaveri. Methodist bliver jeg aldrig, men det er ikke ensbetydende med man ikke kan beundre en. :)

3 kommentarer:

Marianne sagde ...

Man behøver jo ikke være tilhænger af noget for at kunne lide at kigge på kulturarven. jeg elsker også gamle kirkegårde - fordi de fortæller så meget historie. Dejlige billeder fra London - fra steder jeg ikke kender.

anjoe sagde ...

Gravstene og kirker er jeg helt med på - og så dine foto's ;-)

Tina - omme i London sagde ...

Godt saa :)