15 november 2011

Fremskridt!

Min elskede arbejdede endnu, da jeg gik fra kontoret, saa jeg blev enig med mig selv om at det var paa tide jeg kom ned og aflagde mit nye hus endnu et besoeg - saa kunne jeg jo lige faa et lift hjem. :)


I hallen saa der meget normalt ud. Jeg lagde maerke til at laminatgulvet var blevet taget op og studsede over saa fine gulvbraedderne var. 


Jeg naaede dog ikke laengere end til den gamle koekkendoer inden jeg fattede lige praecis hvor galt det ser ud med gulvet og forstod hvorfor min elskede mener det ikke er nok at laegge nyt gulv, som hele tiden havde vaeret planen. Der skal nye ehmmm... gulvspaer (?) til ogsaa. Traeet er fuldstaendig pulveriseret. Der er ingen lufthuller paa hussoklen og der laa op til fire forskellig lag gulvbelaegning paa hvert gulv - altsaa har der ikke vaeret en aerlig chance for at gulvet kunne aande!


Det gamle koekken, som snart bliver til et toilet og et lille bryggers ser ret tilfaeldigt ud lige nu, men saa snart der kommer lidt gulv paa bliver der bygget en skillevaeg og saa kan de to rum faktisk blive lavet. Ikke saa ringe med tanken om et lille brugeligt rum!


Det lille bryggers munder ud i det nye koekken, som ogsaa boed paa en glaedelig overraskelse - der er nemlig kommet tag paa, naah ja - tag og tag, men vi kan da i hvert fald holde rejsegilde og haabe paa vejret holder indtil teglene (eller hvad nu det er for noget tag der bliver lagt paa) kommer paa taget. Det goer de efter sigende i morgen.


Fra gaestevaerelset kunne jeg kigge ud paa det nye "tag", som er temmelig letvaegts lige nu, men i det mindste giver mig en fornemmelse af at vi en dag kan flytte ind.


Vaerelserne paa foerstesalen tager ogsaa facon, f.eks. er muren mod naboens blevet lydisoleret lidt og saa snart der lige kommer lidt puds paa vaeggene kan vi begynde at dromme om at taenke paa tapet og des lignende. Det er ikke helt tilfaeldigt at gaestevaerelset bliver prioriteret. :)


Huset er bygget i 1930 og det er der mange tegn ogsaa under baade tapet og puds. Billedet her er fra loftet i gaestevaerelset. Metoden kaldes "lath and plaster" og er en moderne version af "waddle and daub", hvor man brugte kviste flettet om tynde grene og saa puds ovenpaa. Jeg kan ikke huske at jeg har set den metode brugt i DK, men monstro ikke paa et tidspunkt det har vaeret moderne. Lath and plaster og for den sags skyld waddle and daub findes i mange huse endnu. De aeldre engelske huse er fantastisk solidt bygget. Selv et hus som det her, som i aarevis ikke er blevet vedligeholdt staar endnu og skal bare lige shines lidt op.

Det er meget udsaedvanligt at rive et hus ned og bygge et nyt. Vores forrige hus var fra 1926 og huset foer det fra 1936. Lige umiddelbart kan jeg ikke komme i tanker om at jeg har boet i noget nyere end det fra 1936. 

Flere steder rundt omkring i huset har vi fundet autografer af hvem der har tapetseret. Her er det f.eks. sovevaerelset, som er blevet tapetseret i baade 1949 og 1983. Maendene mener ikke der er nogen der har vaeret til bunds i tapetet siden 1983 - i sovevaerelset var der 8 lag tapet og guderne maa vide hvor mange lag maling imellem. Naar man fjerner saa mange lag tapet bliver man noedt til at isolere lidt! :)

13 kommentarer:

Sylvia sagde ...

Dere er kjempemodige som har begitt dere ut på et stort prosjekt som dette!!
Jeg er glad vi kun måtte male og legge klikkparkett, da vi pusset opp denne leiligheten for et år siden, før vi flyttet inn.
Men det må være fantastisk å flytte inn når det står ferdig, og vite at alt er nytt, fra bunnen av, slik dere ønsket det.
Lykke til videre, Tina. Det blir nok flott til slutt.

Dorthe sagde ...

'Skal bare lige shines lidt op', skriver du - ja det skal jeg da love for. Jeg ville hellere kalde det, I har gang i 'en ordentlig overhaling'.
Han er godt nok imponerende skrap på hænderne ham din husbond.

Helle K. sagde ...

Det skal nok blive fint - en dag :) Jeg er gift med en tømrer og han skriver også sit navn og dato, når han laver noget i et hus. Hepper på din elskede.

Helle Dioni Munksgaard sagde ...

Det bliver helt sikkert brandgodt - er faktisk lidt misundelig på projektet :-)
Rigtig god fornøjelse - håber at få det færdige resultat at se i løbet af 2012.

AagePK sagde ...

Jow, herhjemme har man brugt måtter af strå til at pudse på, senere galvaniseret hønstråd, især i loftet. Her i huset, fra 1890, fandt vi begge dele.
Gulvspær hedder strøer! ;-)
Her i landet bruger vi ikke mere udluftningsventiler under gulve i soklen; man sørger for god isolering, f.eks 2 x 150 mm styropor = flamingo, lagt i forbandt, en god dampspærre, og så støbning, dernæst strøer og gulvbrædder. Men gulvet over dampspærren skal være rigtig tør, før trægulvet lægges. Så sker der ikke noget med træet de næste 50 år.

Bettys blog sagde ...

Ojjj, hvor ser det vildt ud!
Det bliver som et nyt hus. Fantastisk!
Fortsat god arbejdslyst

Pia sagde ...

Jeg følger med stor interesse jeres istandsættelse. Vores søn købte for 11 år siden et gammelt dødsbo. Et hus fra ca.1880 så vi har lagt mange timer der. Meget af arbejdet ligner det I laver :-) Mads renoverer lidt efter lidt. I år har han lagt nyt tag på.

Annette sagde ...

Nøøøøj altså, hvor er det spændende og projektet skrider hastigt fremad.

Da jeg så dit billede af gulvet eller mangel på samme i det tidligere køkken, kom jeg til at tænke på et hus, der blev vist i "Houses under the Hammer" på BBC1for et par dage siden ☺.

Tina, det bliver bare så godt det hele. Fortsat rigtig god arbejdslyst med projektet. Glæder mig til at se mere til det. I øvrigt står der DK i kalenderen for julen i år?

Tina - omme i London sagde ...

Sylvia - ja, jeg maa indroemme at jeg ikke havde taenkt tanken til ende da vi koebte, for saa var det vidst aldrig blevet. Min elskede arbejder paa livet loes og elsker det. Det bliver langt fra alt der er nyt, men det er i orden og det skal det ogsaa vaere. :)

Dorthe - naah ja, man er vel nordjyde. :)

Helle - jeg har ogsaa allerede sagt til maendene at de skal saette deres autograf og dato paa ogsaa. :)

Helle - det vil jeg glaede mig til. :)

Aage - gulvet her selv uden lufthuller har varet 81 aar, saa det kan vaere vi skal goere det igen som det var. :)

Betty - det er ogsaa lidt vildt. :)

Pia - min far har altid sagt til os at vi skulle lade vaere med at koebe et gammelt hus, for der er for meget arbejde ved det. Hans (og mit) barndomshjem var fra 1776, havde hverken fundament eller behov for nogen form for lineal! :) Poej poej til Mads. Det ville jeg have min yngste bror skulle hedde, men han kom sgutte til det! :)

Annette - ja, det gaar raskt frem. Mht DK til julen, saa bliver det ikke i aar. Er vi inde til jul, saa vil vi godt nok holde den hjemme hos os selv! :)

Farmer sagde ...

Uha, uha. Rørføringer under gulvet.
Husk at tegne og beskrive de enkelte rørs beliggenhed og deres funktion, nu hvor gulvet alligevel er oppe. Så slipper I måske for at pille hele gulvet op, hvis der sker noget engang.

Grimt eller ej. I mit næste hus vil alle rør og ledninger blive ført over gulvet i en kasse langs panelerne.
Nå. Det skal jo nok gå alt sammen. Held og lykke videre frem med projektet!

AagePK sagde ...

Farmers kommentar er meget relevant; herhjemme kan man dog også få lagt flexible rør i rør, så man ved reparation lige kan trække det gamle ud, og skubbe et nyt ind, lige som ved elkabler, der også bliver trukket i skjulte rør.

Anonym sagde ...

Ej, du godeste for et projekt. Jeg kan ikke en gang selv hænge en lampe op - derfor er jeg virkelig imponeret over at din mand kan lave så meget selv. Er han håndværker? Eller er han bare god til DIY?

Nogen gange ville jeg ønske at jeg kunne sådan noget, for så bliver hjemmet også præcis som man gerne vil have det. Jeg er sikker på, at det bliver rigtig flot. :-D

Tina - omme i London sagde ...

Farmer - jeg havde en lignende, glimrende ide med ledningerne, nemlig at de sagtens kunne foeres bag panelerne. Min soede og meget taalmodige elektriker soen lagde kaerligt en arm om min skulder og forklarede hvor udsatte ledningerne ville vaere der, "det er derfor vi gemmer dem vaek, hvor ingen kommer til at pille ved dem" forklarede han paedagogisk og saa fik han ellers lov til at foelge lovgivningen paa det omraade.
Mht vandroerene, saa vil jeg altsaa noget hellere have vand under gulvet end oven paa det - bare en tanke... :)

Aage - "roer i roer: bruger man ogsaa her, men saadan noget overlader jeg til de professionelle. :)

Jens - min mand er uddannet vaerktoejsmager i sin unge vaar, har laert at mure for saadan ca. 100 aar siden og er generelt bare knaldhamrendes dygtig til alt muligt. Han er valgt med omhu!