25 november 2011

Birmingham tur/retur

Som den vaagne laeser nok allerede har gaettet, saa farter jeg rundt i det ganske land engang i mellem og i dag var en af de dage hvor vaekkeuret skulle stilles lidt tidligere, saa jeg kunne naa paa tvaers af London inden klokken otte, da arbejdsdagen skulle foregaa i the Midlands, naermere bestemt Birmingham.


Jeg har altid fotografiapparatet med i tasken og efterhaanden har jeg laert at knipse nogle lynbilleder af, mens jeg stryger gennem hvad nu end for en by jeg er naaet frem til og lige praecis i Birmingham er der faktisk masser af motiver at billedfere.


Birmingham er en fed by. Jeg har aldrig tid til at se ret meget paa den, men man kan jo altid suse en lille omvej til stationen paa hjemvejen. I dag var jeg dog lige paa nippet til at faa en laengere tur paa udturen, da stationen ikke laengere er under ombygning og jeg kom ud et helt andet sted end hvor jeg gjorde sidste gang. Oh well, jeg fandt ud af at det tyske julemarked var naaet til byen. :)


Jeg var ikke saadan helt 100% sikker paa jeg gik i den rigtige retning, til trods for GPSen paa min telefon, for forbindelsen var ikke helt i top og jeg havde naturligvis ikke trykket et kort til turen, da jeg havde vaeret der foer...


Jeg naaede til et punkt som jeg saadan ca. genkendte, og fandt lynhurtigt frem til kontoret. Min kollega grinede og spurgte om jeg havde haft problemer med at naa frem. Hun havde taget en taxa, da hun bare slet ikke kunne finde rundt. :) De kan sgi da ogsaa lade vaere med at sende en ud af forskellige ender af stationen hver gang man ankommer!


Der var nok at rive i paa kontoret. Min kollega og jeg fik tildelt et kontor, hvor vi sad begravet i papir hele dagen, mens solen langsomt sneglede sig hen over horisonten. Den naaede godt nok ikke langt op og for hulen, hvor var der bare hvinendes koldt. Jeg tror ikke udetemperaturen kom over 7 grader hele dagen!


Der ligger en helt vildt fed forretning over for kontoret, hvor man kan faa lunch af lige praecis den slags man helst vil have. Philpotts, hedder butikken og saadan en forretning kunne jeg godt taenke mig over for mit kontor. Jeg snuppede en bagt kartoffel med tilbage til min pind; saa kunne jeg da holde varmen saa laenge.


Bymidten var pyntet op til den store guldmedalje. Jeg havde et hurtigt aerinde i House of Fraser, som har en fed garnafdeling og jeg manglede lige lidt garn til togturen. Ja, man har jo lov at lave lidt research, inden man begiver sig ud i verden og min research har ofte noget med garn at goere!


Som naevnt var det tyske julemarked kommet til byen og fluks sendte jeg en tanke til min soede veninde. Vi har tit snakket om at moedes i Tyskland i December til julemarked. Faktisk havde jeg haabet vi kunne goere det i aar, men det var inden jeg vidste at vi foerst ville overtage vores hus sidst i Oktober! Det lille hus paa billedet er et julekalenderhus og jeg gad vide om de aabner vinduerne som dagene i December gaar? 


Jeg susede lidt for staerkt til at kunne faa et godt billede af ballonmanden, men jeg synes altsaa hans nisseballoner var et fedt indslag i ballonbukketten. Tidligere paa dagen var jeg lige ved at gaa ind i en flyvende hajballon inde paa kontoret. Saadan en maa jeg finde en lejlighed til at koebe til en af rollingerne i DK. :)


Der duftede helt fantastisk fra flere af de smaa julehytter. Nogle solgte Gluhwein og Berlinere, mens andre solgte nogle kaempe frankfurtere, der lokkede ret kraftigt. Honningkager i tonsevis, med "Merry Christmas" og andre soede beskeder hang fra loftet og alle mulige og umulige slags nips var til salg til aagerpriser, men jeg sprang over, for fredag aften er der da ikke noget jeg hellere vil end lige hjem!

 

For knap ti aar siden blev bymidten i Birmingham virkelig shinet op og i den forbindelse kom der en hel del kunst paa gaden. Noget af det er paenere end andet, men kunst er kunst og man kan jo ikke allesammen lide det samme...


Da jeg naaede ned til toget slog det mig pludselig at der kun er en maaned til jul og julestemningen pludselig havde indfundet sig paa turen ned gennem Birminghams julepyntede gader og straeder. Fedt, jeg elsker jul!

1 kommentar:

regitze sagde ...

tak for et vidunderligt Birmingham revisited, Tina! jeg har en fin historie herfra, jeg må se at få rystet ud ved lejlighed:)