09 juli 2011

Offentlige pladser

Vores borgmester har gang i et kaempe project for at goere London til verdens bedste by. Jeg synes altsaa allerede den er godt paa vej, men jeg vil da bestemt ikke staa i vejen for at den bliver endnu bedre. 

En del af projectet gaar ud paa at bevare Londons offentlige pladser og steder og holde dem fra at falde i private haender, hvor de typisk kun er aabne paa somme tidspunkter og maaske har andre restriktioner.

I efteraaret sidste aar aabnedes et nyt shopping center i the City of London; One New Change, som jeg foer har skrevet om. Hvor One New Change er bygget forsvandt der en offentlig plads. For at faa byggetilladelse til overhovedet at bygge centreret blev arkitekten sat paa arbejde for at kreere en ramme for en offentlig plads paa samme stoerrelse som den der forsvandt. 


Tager man elevatoren op til sjette etage i bygningen, staar man pludselig paa en aaben plads med udsigt over rigtig meget af London. Vi starter i syd/oest og mod syd, hvor the Shard troner over London Bridge og lidt laengere til hoejre staar Strata Tower i Elephant & Castle. I baggrunden kan jeg se hjem - med Crystal Palace tower paa the skyline.


Drej hovedet mod vest - og der staar St Paul's Cathedral saa taet paa at man, med lidt laengere arme, kunne raekke ud og roere ved den. Det er en vinkel der ikke har vaeret mange forundt at se kathedralen fra, men nu er den tilgaengelig for alle. Det synes jeg er fedt!


Mod nord har man udsigt til the Barbican, som er den eneste beboelse i the City of London. Ja, det vil sige der kommer efterhaandne nogel lejligheder nu, som ligger lige paa graensen til the City, men I the City er Barbican stedet. Den lille kirke i forgrunden er St Vedast-Alias-Foster kirken, som har den skoenneste klokkelyd taenkeligt. Naar man staar nede paa gaden kan man se klokkerne ringe klokkerne. De ser tit ud til at have det sjovt. :)


Da jeg saa denne mosaik (Ariel, af Boris Anrep) oppe paa taget kom jeg i tanker om tre andre der haenger paa vaeggen nede ved elevatoren. jeg glemte at faa taget billeder af dem, men de kommer paa et andet tidspunkt. Foreloebigt vil jeg nyde at have fundet et nyt sted at spise min lunch. Jeg tror jeg holder den fra mine kolleger i et lille stykke tid. Man behoever jo ikke fortaelle alt det man ved. :)

2 kommentarer:

Farmer sagde ...

Det var dog en prægtig ide med den plads i skyerne.
Hvordan er den annonceret?
Det ser jo ikke just ud til af vrimle med londonere.

Tina - omme i London sagde ...

Farmer - den er stort set IKKE annonceret. Du skal vide den er der, for at finde den, men den forbliver ikke hemmelig for evigt. Jeg har i hvert fald taenkt mig at vise alle mine turister den :). Der er et lille skilt paa elevatoren og saa tror jeg egentlig ogsaa det er det!