09 februar 2011

Isblomster

I gaar morges var det iskoldt, men solen skinnede, saa det var en fryd. Jeg laegger altid maerke til det flotte islag der er paa biltaget paa saadan en morgen. Jeg synes det er saa flot - og saa lugter det lidt af vinter!


I gaar morges lagde jeg maerke til noget andet paa bilen, som jeg aldrig foer har observeret, nemlig de fantastiske isblomster paa forruden. Det kan ikke passe at det er foerste gang de har vaeret der, men det er foerste gang jeg har lagt maerke til dem. Jeg var godt nok ogsaa tidligt ude af doeren. :)

Jeg havde en laerer engang, som ikke ville tro paa at jeg nogensinde havde oplevet is paa indersiden af vinduerne om vinteren. Paa vores vinduer noejedes vi ikke med isblomster, vi havde tit op til en cm is paa indersiden af vinduerne. Det gik over da vi fik halmfyr - pust stoen! :)

6 kommentarer:

Marie sagde ...

Jo,is på indersiden af ruderne, husker jeg fra min barndom, da var der kun et lag glas---altså ikke termoruder.Sjovt var det efter at have varmet en kobber-femøre i hånden, at lave runde isfri cirkler på ruden!!!

FUUR. sagde ...

Nu kom du jo langt ude fra landet.
Da dit barndomshjem blev bygget i 1776. var der endnu ikke tænkt på termoruder.
Det er anderledes nu, kan jeg love dig.
I hvert tilfælde, på nordsiden af huset.

KirstenK sagde ...

Jo jo jeg har såsandelig også oplevet is på indesiden af ruderne...meget endda. Vi boede som barn i et stuehus der som eneste varmekilde havde en kakkelovn...den kunne selvsagt ikke varme alle rum op, endsige børneværelset der var ganske lille indrettet med to køjesenge...engang faldt jeg ned fra den øverste køje og landede oven i et dukkestrygejern...

AagePK sagde ...

Jo, isblomster på indersiden af vinduerne? Og så lagde vi 5-ører på radiatoren, når der kom varme i dem, så vi kunne lave kighuller.
Hos tante Anna på Als , hvor mit værelse under stråtaget ingen opvarmning havde, var der et tykt lag rimfrost på dynen der, hvor man havde åndet. Men tøjet hang nede i køkkenet til opvarmning ved komfuret, så man skulle lige tage en rask beslutning, før man skubbede "sækken med de døde høns", dynen, til side, og løb over loftet og ned ad trappen.
Lige så igen, når man skulle i seng om aftenen, med lommelygte i den ene hånd og varmedunken i den anden.

randiglensbo.dk sagde ...

Isblomster på indersiden af ruderne i soveværelset var ikke noget særsyn i min barndoms vintre. Vi boede på landet - der var ikke nogen varmekilde i soveværelset. På de kolde vinteraftener kunne vi børn være heldige, at vores forældre varmede en mursten til os hver på kakkelovnen i stuen, pakkede dem ind i avispapir og lagde dem under dynen i fodenden af vores senge. Det var hygge at komme i seng med sådan en varm mursten at varme tæerne på. Den kunne holde på varmen længe.

Randi

Tina - omme i London sagde ...

Marie - det med femoererne havde jeg helt glemt og det var ikke fordi vi ikke havde is nok!

Moar - nej termoruder var vidst ikke lige taenkt paa den gang, men med et halmfyr ville det nu ogsaa vaere blevet for meget af det gode. :)

Kirsten - LOL, jeg haaber ikke du kom for slemt til skade! Jeres hus lyder godt nok koldt, det var vores faktisk ikke, saa vidt jeg husker, vi fik nemlig centralvarme foerst i 70erne.

Aage - din tante Anna lyder skoen, til trods for de doede hoens. LOL for et ydtryk!

Randi - her i landet har mange mennesker stadig en slags varmeapparater der har mursten indeni, jeg er ikke sikker paa hvordan de virker, men det er noget om at de varmes op om natten, hvor stroemmen er (var?) billigere og saa afgiver de varme om dagen. Din version lyder hyggelig.