06 februar 2011

Talisman troeje

Jeg har laenge haft gang i en lille troeje, som endnu et af mine eksperimenter. Jeg havde strikket baade aermer og kroppen op til armhulerne og saa kom det stykke jeg skulle eksperimentere med; ergo blev det liggende laenge mens jeg kiggede paa det og spekulerede i hvor vidt jeg kunne faa det til at haenge sammen - og samtidig blive til en brugbar troeje.

Jeg strikker tit paa frihaand, da mine strikkerier naesten altid er en pludselig ide, som er stykket sammen af adskillige forskellige teknikker, som jeg har set brugt et eller andet sted. Denne lille vams er strikket i noget stroempegarn som jeg ikke aner hvor jeg har fra... Paent er det og 80% uld med 20% acryl, saa en rigtig god lille, varm troeje. Garnet er udgaaet fra Sirdar for laenge siden, men det hedder "Talisman", saa det hedder denne lille model nu. :)

Jeg strikkede, som sagt, aermer og krop for sig op til armhulerne og strikkede saa loesdelene sammen med en raglan finish. Jeg havde lavet nogle smaa tomaskede snoninger paa krop og aermer, men da jeg stykkede det hele sammen gik jeg over til bare at strikke to ret, en vrang, da jeg synes det giver en paenere raglan, naar der ikke er saa mange dikkedarer rundt om den. Overkroppen er strikket "frem og tilbage" for at faa knapaabningen ned foran. Da jeg naaede saa langt som til skulderhoejden halverede jeg maskerne og lukkede af en knaphoejde laengere oppe. Jeg synes selv det er blevet et helt paent lille resultat ud af mine noerklerier og det eneste jeg vil goere anderledes naeste gang er at lave aermerne 4 masker videre fra bunden.

Det er saa tilfredsstillende at faa saadan et projekt gjort faerdigt. Jeg har endnu et liggende i strikkekurven, som jeg startede paa for maaske et aar siden. Nu skal det goeres faerdigt, det er nemlig en cardigan til mig. :)

3 kommentarer:

FUUR. sagde ...

Det er en sød lille trøje.
Den minder meget om et mønster jeg har i "NØRKLEBOGEN" når jeg strikker, til Røde kors.
Det med de 4. masker mere, til ærmegab, er en god ide.
Det kan være stramt på pinden,
hvis ikke indtagningerne
er vide nok.
Hvis lille bebs, mon kan passe din
trøje????

Irene sagde ...

Novra, siger jeg bare! Den er bare sød!

Tina - omme i London sagde ...

Moar - det er ikke i aermegabet jeg mangler masker, det er forneden ved haandleddet jeg godt synes jeg kunne bruge et par masker mere. Resten passer, synes jeg.

Irene - tak skal du have. En dag skal du laere mig at skrive et moenster! :)