04 januar 2011

Turen gik til Danmark

Det er vidst paa tide jeg faar fortalt lidt om vores Danmarkstur i julen. Vi havde vaeret saa bekymrede om vejret og foeret og jeg var paa nippet til en doktorgrad i meteorologi paa samtlige europaeiske sprog inden vi satte kurs mod vores danske jul.


Vi skulle uhyggeligt tidligt op, da vi havde bestilt en billet med Eurotunnel klokken midt om natten. Det var meningen vi skulle vaere i Frankrig klokken syv, men saa blev vi lidt forsinkede paa den engelske side, saa vi naaede foerst frem ved 8-tiden. Som vi holdt i koe til "graensen" eller hvad nu man kalder den, naar man skal med toget, begyndte det at sne som bare pokker og jeg var lige ved at faa nervoese traekninger, for der var stadig MANGE mil, der skulle skubbes under hjulene inden vi ville vaere fremme!


I Frankrig og Belgien laa der kun en lille bitte smule sne og det hele ved siden af vejen, saa foeret var perfekt som det ville vaere paa enhver anden tid af aaret. Det var en STOR lettelse og vi skyndte os at smutte igennem de to lande, mens vi krydsede fingre for foeret i resten af landene!


I Holland var der lidt mere sne, men stadig ikke noget der generede trafikken, saa vi skyndte os at koere videre. Jeg sendte Annette en venlig tanke og spekulerede paa hvor vidt hun havde aendret mening om at koere til DK. Det fandt jeg senere ud af at hun ikke havde (stakkel!), de blev i Holland.


Vi raesede videre mod Tyskland, hvor sneen var tyk som i Holland, men stadig ingen trafikale problemer. Efterhaanden begyndte jeg at tvivle paa min fremtid som flersproget meteorolog, men jeg havde da heldigvis heller ikke faaet sagt op fra mit arbejde inden vi tog afsted.


Vi stoppede ved Rasthof Wildeshausen, som vi plejer. Der var virkelig pyntet op til jul, saadan paa Disneymetoden med overdrevne maengder sne paa juletraeerne. Vi fyldte vommen, fik laant et toilet og saa var vi paa vej igen. Til det tidspunkt havde turen taget den tid den normalt goer og vi var noget overraskede, men var ogsaa forberedte paa hvad som helst!


Omkring Hamburg begyndte det at sne og saa skal jeg ikke sige andet end der var glat! Det var selvfoelgelig det stykke jeg havde valgt at koere... Det gik ikke saa staerkt, som det havde gjort indtil da. Vejen mellem Hamburg og Flensburg var virkelig sej, men heldigvis skulle vi holde og have benzin foer vi naaede saa langt som til Flensburg og saa kom min elskede til rattet - ellers havde vi vidst sat der endnu!


Lige foer Flensburg blev vi smidt af motorvejen, da en eller anden klaphat havde vaeltet en lastbil. heldigvis naaede vi ikke at sidde i koe, men blev i stedet vist ind gennem Flensburgs gader og straeder. Der var saft suseme meget sne og til trods for jeg ikke normalt vaedder, saa turde jeg godt have vaeddet paa at de ville faae en hvid jul!


Vi havde koert hele turen fra Sarf London til Graasten uden nogen for problemer og var ret stolte af os selv, men saa kom vi til kort. Vi kunne lige praecis ikke koere op ad vejen til min venindes hus, hvor der ventede os en balje suppe! Jeg ringede paa hos en tilfaeldig nabo og bad om lov til at spaerre hendes bil inde i en times tid eller halvanden, mens vi afleverede julegaver og spiste aftensmad. Den stakkels kone gloede maabende paa mig og sagde "selvfoelgelig" - hun skulle ingen steder!


Vi havde faaet tilbuddet om en seng for natten, men var enige om at vi ville smutte til Fur tidligst muligt, saa vi havde overstaaet koereriet i et straek. Der var en del sne og isglatte veje fra Graasten og indtil lidt nord for Vejle, men saa gik det bare for fulde gardiner igen og endelig klokken 02.00 holdt vi ved Branden og ventede paa at kunne koere ombord paa faergen. Alt i alt havde turen bare taget 4-5 timer laengere end normalt. Det synes jeg altsaa er ret godt gjort, givet de bekymringer vi havde gjort os paa forhaand!

11 kommentarer:

Eva sagde ...

Det var da vist helt ok, når man tænker på, hvor megen sne der kom i de dage. Godt, I kom afsted:)

Michael Seeger Hanmann sagde ...

Jeg har godt hørt om de klaphatte der render rundt på de Tyske motorveje og vælter lastbiler Tina, de skulle have nogen bank skulle de, men det var flot klaret med kun 5 timers forsinkelse, det var vel hvad der var alene på den fynske motorvej, der i dagene op til jul var overendt med klaphatte!!!!
God dag til dig og dine.

Annette sagde ...

Åh søde, du kan godtnok tro, at I var i mine tanker hele tiden. Jeg var meget glad, da jeg via elektronikken så det første lille pip fra dig efter turen ☺. Men heldigvis gik alt godt og vejret taget i betragtning, så er en forsinkelse på 4 - 5 timer nok ikke usædvanlig.

Jeg blev ved med at kigge vejr indtil d. 23 klokken meget sent om aftenen/natten, for vi kunne jo stadig nå anden ☺. Men pyt vi tager revanche en anden jul.

Michael Carøe Andersen sagde ...

Godt at høre at det næsten gik efter planen :)

Lene sagde ...

Jeg kan sagtens sætte mig ind i hvordan du/I havde det. Det er nemlig det samme problem vi har når vi skal køre fra Hamburg til Esbjerg, puha hvor er man afhængig af ordentlige køreforhold, specielt for dem, som skal hente os og skal tage turen dobbelt. Godt I kom godt frem og forhåbentlig godt ind i det nye år?

KirstenK sagde ...

Sejt med en så lille forsinkelse... Godt du kom en tur hjem til Fur til jul!

Tina - omme i London sagde ...

Eva - ja, du kan tro vi ogsaa er glade for det. Det var bare saa dejlig en tur.

Michael - og til dig og dine. Maa den vaere fuldstaendig klaphatfri!

Annette - der kommer altid en jul og sporvogn til . :)

Michael - ja, og I kom godt afsted ogsaa. :)

Lene - det kan du tro og tak i lige maade. :)

Kirsten - det var bare lykken!

FUUR. sagde ...

Søde, vi synes også det var lykken i kom.
Ingen uheld, ikke meget forsinkelse.
" Nogen" holdt hånden over jer.

Donald sagde ...

Ja, det er da virkelig godt gjort! Uh, jeg kan simpelthen ikke holde ud at tænke på hvor farligt det egentlig var at køre i det glatte føre lige før d.24.

Det er en meget inspirerende beretning :-)

Tina - omme i London sagde ...

Moar - og en holdt styr paa bilen. Jeg kan ikke sige andet end jeg er VILDT imponeret over min elskedes evner ud i snekoersel!

Donald - det var virkelig ikke forfaerdeligt farligt. Den del af turen hvor det var glat koerte vi stille og naar vi havde muligheden satte vi farten op. Pressen har, som altid, pisket en stemning op, saa folk ikke toer koere ud. Vi saa ikke flere ulykker end vi normalt goer paa saadan en tur, skoent der var saadan ca. lige saa meget trafik som normalt.

AagePK sagde ...

Sig mig en gang: hvem pokker har bildt dig ind, at det hedder Flensburg? DET GØR DET ALTSÅ IKKE, det hedder FLENSBORG! Til i morgen skal du skrive 100 gange: Det hedder Flensborg, medmindre man er tysker.