24 september 2009

Lort eller lagkage?

For en maaneds tid siden ringede min svigerinde for at hoere om vi ville med i teateret og efter som vi elsker teateret sagde vi naturligvis ja. Hun havde faaet oeje paa at Lenny Henry, som hun er meget forgabt i, skulle spille Othello i Trafalgar Studios i London.

Til trods for Lenny Henrys kaempe store stemme har han en lespen, som goer at han faktisk ikke er saerligt nem at forstaa, isaer ikke naar han snakker Shakespeareengelsk, som trods alt er noget anderledes end det hverdagssnak vi gaar og har.

Jeg har lidt af et love/hate forhold til Othello, da jeg synes han er en forfaerdelig torsk! Min svigerinde var lige ved at doe af grin, da jeg fortalte hende det, men enhver rimelig intelligent mand tror sgi da paa sin kone foer han tror paa det sladder han hoerer ude i byen. Jeg kan simpelthen i den grad hidse mig op over saadan en klaphat, men det goer naturligvis stykket endnu bedre.

Lenny Henry var ikke, for mig, overbevisende i rollen og det hjalp ikke at meget af resten af staben heller ikke var noget at raabe hurra for. Desdemonas far, onkel, faetter (er det ikke det han er?) og hendes tjenestepige (Iagos kone) var rigtig gode, men resten passede ikke rigtig sammen og var ikke saadan rigtig gode til det dersens Shakespearske sprog. De fik det ikke til at flyde, det loed lidt styltet.

Det er bare to aar siden jeg saa Othello sidst og den gang var jeg vildt begejstret, til trods for jeg havde vaeret lidt usikker paa hvor vidt det var noget for mig. Det er det helt sikkert, bare ikke denne production!

Othello - mere lort end lagkage i denne omgang!

Da vi kom ud var jeg paa nippet til at doe af sult, saa vi smuttede en tur paa Pizza Express og slugte en hurtig pizza og en kop kaffe med nogle mikroskopiske figner og mascarpone. UHMMM...

P.S. - der blev ikke sagt et ord om fotoforbud i salen; usaedvanligt, meget usaedvanligt!

5 kommentarer:

FUUR sagde ...

Det havde måske været bedre med
en OTHELLO lagkage i det
sammenhæng?

Donald sagde ...

Jeg tror du rammer forklaringen på hvorfor Othello er så forfærdelig og ikke spor rar at se på. Måske er det en af Shakespeare's få forbiere?

Men det var da flot at I holdt ud hele forestillingen igennem og fik en god stund bagefter :-)

Irene sagde ...

Jeg gad egentlig nok vide om den kommer til at stå på lagkage i weekenden ...

FUUR. sagde ...

Det ku" da godt være.

Ja, Ja.

Eller noget andet lækkert, fedekalven er slagtet.

Tina - omme i London sagde ...

Moar - helt sikkert bedre med en lagkage. Det behoeves saamaend ikke vaere en othello for mi skyld!

Donald - jeg vil ikke kalde den en forbier, for der er da folk nok der er saa dumme!

Irene - SLURP!