10 august 2007

En rigtig god start paa ferien

I gaar havde jeg sidste arbejdsdag foer min sommerferie. Det er en laekker fornemmelse, men for hulen hvor havde jeg meget der liiiiige skulle ordnes i sidste oejeblik!

Jeg vidste jeg skulle vaere ude af kontoret senest klokken 18.45, da jeg havde en aften invitation til klokken 19-19.30 stykker. (Hvordan mon man beskriver det? Paa engelsk er man inviteret "19.00 - for 19.30".)

Invitationen var til min allerfoerste forestilling paa Shakespeare's Globe theatre paa the South Bank. Jeg er gaaet forbi the Globe saa mange gange og har tit taenkt at vi skulle proeve at se noget der inde, men det er aldrig blevet til noget - det er det nu og det er bestemt IKKE sidste gang jeg har vaeret der!

Teateret er rundt og er aabent i midten, altsaa sidder man saadan halvt inde og halvt ude. Det er en fed fornemmelse, men jeg tror nu ikke jeg kommer til at sidde igennem mange af Shakespeares lange stykker paa en vinterdag!

Billedet har jeg laant her fra.

Firmaet der havde inviteret havde lejet en box, saa vi sad naesten oven paa scenen og blev baade fodret og vandet under vejs. Det var yderst civiliseret. Nede i salen staar folk op til hele forestillingen. Nogen staar og laener sig op ad scenen, mens andre bare staar og staar. Det er godt nok lang tid at staa op - ca. 3 timer! Note to self - soerg for at faa siddepladser, naar jeg bestiller billetter til et eller andet!
Man matte ikke tage billeder af forestillingen og jeg sansede ikke at tage et billede da vi kom, for der skulle siges goddag og spises og drikkes og hvad ved jeg! Jeg snuppede lige et lille forsigtigt billede som forestillingen skulle starte igen efter pausen, for at vise den (moerke)blaa himmel.
Forestillingen var Shakespeares Othello, som jeg aldrig har set foer. Det eneste jeg vidste om forestillingen paa forhaand er at Othello er Moor og at det paa et eller andet plan er et problem!
Hmmm... ved naermere eftertanke kom jeg vidst ogsaa til at snuppe et par billeder mere. Dette her er fra hvor Othello lige har myrdet sin kone, Iago har myrdet sin kone ogsaa og lige foer Othello selv begaar selvmord. Det er en vaeldig dramatisk slutning, men det er vidst typisk Shakespeare.

Da skuespillerne kom ud til bukning lavede de en moderne version af en Elizabethan dans. Det var hylendes morsomt og man kunne virkelig se hvor godt de arbejdede sammen som et team.

Jeg er saa ked af forestillingen kun koerer til den 19 August, for der er bare saa mange jeg rigtig gerne vil have med ind for at se den. Oh well, det bliver noget andet vi faar se.

Jeg har altid troet at jeg ikke broed mig om Shakespeare, fordi hans sprog er saa kludret, men efter jeg saa en opfoersel af Romeo og Juliet for nogle aar siden kom jeg paa andre tanker. Nu jeg har set Othello er det lige foer jeg vil kalde mig en fan! Jeg maa dog indroemme jeg foretraekker historien om Romeo og Juliet over Othello, for jeg blev sgi da saa gal paa den stud at han er saa dum at han ikke vil hoere paa sin kone! Romeo og Juliet er langt (tragi)smukkere, men de minder godt nok meget om hinanden. Gad vide hvilken er skrevet foerst?

Naah - nu er det FERIE og jeg skal have 117 ting ordnet inden vi skal koere. Foerst og fremmest skal jeg til frisoeren. Jeg kan da ikke rejse paa ferie som en anden lasseron!

2 kommentarer:

Lene sagde ...

Mon jeg ville kunne forstå stykket, men hvor ville jeg gerne i teater der. Så Macbeth i Oxford, da jeg boede der, men det var tungt og svært fordøjelig.
GOD FERIE skynd dig at komme herover, her er godt vejr

Tina - omme i London sagde ...

Lidt forsinket; men TAK! Vi havde en rigtig god ferie. Mht teateret, saa tager man bare det med man KAN forstaa og blaeser paa resten. Det er stadig en oplevelse af de stoerre.