Til hverdag koerer der omkring 8,000 busser rundt i London. Londons busser er roede, knaldroede. Den mest elskede bus i London er den gamle Routemaster, som har overlevet 50 aar af aendringer i busmoden. Der har vaeret forsoeg paa at aflive den, men det udloeste en kaempe protest fra folk (som mig) der nok kan finde ud af IKKE at braekke hverken arme eller ben, naar man hopper af/paa i farten fra den aabne platform bagerst i bussen. :)
For nogle aar siden blev nogle af busserne skiftet ud med nogle lange omnibusser, som i modsaetning til Routemaster busserne er de mest udskaeldte busser nogensinde. "Populaert" er de kendt som "bendy busses" (boejelige busser) og der er ingen graenser for hvor mange forslag der har vaeret til hvordan man kan afloese dem, naar nu den gamle Routemaster ikke lever op til nutidens sikkerheds standarder. Bendy busserne er 18m lange og har plads til 140 passagerer, mener jeg det er, saa de er altsaa en rimelig opgradering!
8 kommentarer:
Det er de sjoveste ting, der kan få folk op af stolene.
Busserne er jo næsten symbol på London, så vi må håbe, der findes en rimelig løsning. Flotte det er de.
Spændende at se, hvordan det kommer til at gå og synd, at de gamle Routemaster busser ikke kan få lov til at køre længere pga. sikkerheds standarder.
Jeg har lige nydt filmen om "Wenlock og Mandeville", herligt her en tidlig morgen.
En rigtig god dag til dig og en herlig pinseferie.
Det ser da ud som en værdig afløser. Der skal jo være plads til barnevogne, kørestole o.lign., og derudover må man virkeligt håbe, den nye har en motor, der ikke sviner så meget som den gamle.
Men Tina, ka' du ikk' købe en af de gamle til når du skal køre din fanclub på sightseeing?
Det er så hyggeligt når de stadig bruger de gamle routemastere som erstatningsbusser for undergrunden heroppe.
Der var en der fortalte mig at bendy busserne faktisk kun kunne køre på visse strækninger i London fordi deres drejeradius er meget større end hvad der er plads til i London.
Eva - de er et af de mange turistattraktioner i London, saa det er en stor bestilling at skulle designe nye busser!
Annette - Routemaster busserne er typisk 50 aar gamle og jeg tror ikke paa deres udstoedning kunne gaa igennem et syn!
Wenlock and Mandeville bliver et stort hit hos boernene, det er jeg ret sikker paa!
Mht pinse - saa har vi bank holiday i naeste weekend, det er vores pinse. :)
Aage - nu siger du jo godt nok fanclub... :) Jeg kunne da koebe en tandem!
Michael - det har du nemlig helt ret i, mange af ruterne er for snaevre til store/lange besvaerlige busser, derfor er dobbeltdaekkeren den bedste loesning for London. Jeg tror simpelthen det skal ses for at forstaas lige praecis hvor smalle og boejede vores veje er! Rute 9 og rute 15 har stadig de gamle Routemasters i loebet af dagen paa det miderste af deres rute, for nostalgiens skyld. Jeg tror de kaldes "heritage rutes". :)
Nu har jeg fulgt linket til de forskellige busser, og vi er jo nok mange, der tager fejl af RT, og RM, som jo var den, der var færrest af. Det var en vældigt spændende tur i wikipedia, hvor man tydeligt ser forskellen på kølergrillen: Routemasterens brede kontra Leylands og RT's smallere.
Og så har de klogeligt udskiftet motoren på de fleste, kan jeg forstå. Havde Ken været Mayor endnu, havde han nok krævet en el-dreven bus, har I ikke nogen af dem?
Det lader endvidere til, at alle gamle dobbeltdækkere er så populære, at de ikke er til at købe for pengene, og der er restriktioner: du skal dokumentere, at du har mulighed for at holde dem vedligge, ellers nul handel. Fint nok.
Men vi kan leje, Tina!
;-)
@AagePK: Der er allerede nogle eletriske dobbeltdækkere. De landede for et par måneder siden og fordi det var prototyper kom de ud på noget af en rejse før de endte i London.
Aage - man kan ogsaa hyre en Routemaster, i stedet for f.eks. en limousine. De er populaere som bryllupskareter!
Michael - tak for hjaelpen. ;)
Send en kommentar