12 maj 2010

Demokrati er en sjov sag

Som resten af landets befolkning fylder politik en hel del i min hverdag for tiden og nu har vi faaet en ny Prime Minister, som i de sidste tre aar har skraeppet op om at Gordon Brown ikke var folkevalgt. Han har aabenbart ikke fattet at vi ikke stemmer om hvem der skal vaere Prime Minister, men hvilket parti han skal representere.

Det engelske parlament bestaar af 650 Members of Parliament (MPs) og for at vinde slet og ret skal partiet have minimum 325+1 MPs valgt. Der var ingen partier der fik stemmer nok i aar, derfor har Conservatives og Liberal Democrats formet en koalitionsregering, saa nu er der slet ingen der har faaet det de har stemt paa - helt i demokratiets aand!

Her er mange og lange debatter om hvad demokrati er, hvordan man bedst bestemmer hvem der skal bestemme og hvordan man bedst reflekterer gennemsnitsenglaenderen i parlamentet. De konservative og Labour foretraekker det First-past-the-post system vi har nu, for ellers faar de aldrig noget der ligner et fuldstaendigt flertal. Liberal Democrats foretraekker noget der hedder the Alternative Vote (AV), for med AV ville de vinde flere pladser i Westminster.
Selv er jeg tilboejelig til i teorien at foretraekke the Single Transferable Vote, som jeg tror er det system I har i DK, men - og der er et stort MEN med det system, for man risikerer at faa folk som hende der hystaden (jeg kan pludselig ikke huske hvad hun hedder, men hende fra Glisses parti) med ind i varmen og det har jeg jo ikke lyst til. Vi har vores eget lignende parti her og de er simpelthen til at braekke sig over.

Jeg stoppede lige i to minutter ved livets trae i morges for at samle mine tanker. Der er meget at overveje i denne situation. Foerst skal jeg lige komme mig over tanken om at vi er endt med en konservativ regering, det er simpelthen skraekkeligt for et stort, rodet land som UK, hvor der er saa stor forskel paa de rige og de fattige. Siden skal jeg kigge paa hvad det betyder for den naermeste fremtid. Langtidsplanerne har vi heldigvis styr paa, men korttidsplanerne kan betyde en del mere arbejde for mig! :(

7 kommentarer:

Per sagde ...

Selvom det ville være rart at kunne udelukke hystaden i Danmark, er det jo en del af de demokratiske spilleregler, at man får de politikere FOLKET har valgt og så må det være det!
Systemet i England er - set fra DK - en anelse udemokratisk med stort stemmespild, men selv dér gælder reglen, at man ligger som man har redt ;-)

Tina - omme i London sagde ...

Per - det er jo netop det der er saa svaert ved demokrati, man kan ikke faa alt som man vil have det. Maaske vi skulle gaa over til enevaelde i stedet. :)
Mht systemet i England, saa virker det i min mening godt nok i kommunalpolitikken, men mindre godt paa landsplan. Vi gaar en spaendende tid i moede og ja, nu faar vi ligge - thi vi har redt. :(

KirstenK sagde ...

Ja, diktatur eller enevælde ville være noget nemmere, men det dur ikke, og ja hystaden som du kalder hende, for nu at blive i den retorik, er ganske vist valgt af folket men ene og alene af populistiske grunde! Demokrati er den rigtige styreform, efter min mening, men det er en svær størrelse at danse med, enten det er den engelske eller den danske model...

Annette sagde ...

Jeg har fortvivlet forsøgt at smide en kommentar ind hos dig 2 gange i dag, begge gange fik jeg en aller anden lang fejlmelding og pist væk var alle mine ord, øv.
Kommentaren drejede sig om politik, gad vide om det er derfor den blev cencureret væk?
En god aften til dig.

AagePK sagde ...

Good old Winston Churchhill er refereret for at skulle have sagt, at folk, der var så forhippede på demokratiets fortrin, burde tage en 5 minutters samtale med gennemsnitsvælgeren, the average voter.
MEN: han sagde også, at vel er demokrati noget besværligt noget, men der findes ikke noget reelt alternativ.
Og begge dele er jo ganske ganske kloge iagttagelser.

Tina - omme i London sagde ...

Kirsten - i skolen laerer man hvordan demokrati virker: man stemmer om tingene og hver person har en stemme. Naar man er faerdig med at gaa i skole indser man at intet er saa enkelt! :)

Annette - det var det med enevaelden... :) Nej, spoeg til side, jeg forstaar ikke hvorfor men er da glad for du nu kan kommentere igen. :)

Aage - han var, efter sigende, en klog mand. :)

Marina sagde ...

Det danske system er ret indviklet og er en kombination af kreds mandater der skal sikre lokal tilhørsforhold og tillægsmandater der sikre at der er nogenlunde overensstemmelse mellem den prosentvise tilslutning til partierne og deres mandater i folketinget. Jeres system er simplere at forstå og der er jo både fordele og ulemper ved begge systemer selvom man oftest føler sig tryggest ved det system man kender.