12 november 2013

Stilhed i Trafalgar Square

Morgenen boed paa den aarlige to minutters stilhed, for at minde de faldne i de utallige krige verden over. Jeg er temmelig sikker paa vi plejede at holde et minuts stilhed for nogle aar siden, men nu er det altsaa to!


Stilheden foregaar klokken 11, den 11. dag af den 11. maaned, som, efter sigende, er det tidspunkt foerste verdenskrig endte (i 1918, forstaas). Jeg smuttede ned paa Trafalgar Square lidt i 11, da jeg havde set en stor scene blive strammet op der i loebet af morgenen.


'The last post' blev spillet og saa blev der stille - helt stille. Som jeg foer har skrevet om, saa deltager jeg altid i de to minutters stilhed, for man kan naa at taenke meget paa kort tid. I aar sendte jeg mine tanker til alle de uskyldige der blev draebt i Croatien for 20 aar siden, da Jugoslavien blev til en raekke nye lande.


Jeg havde ikke lige lagt maerke til hvem der stod paa scenen, altsaa lige ud over manden med trompeten, men det fandt jeg snart ud af - da Paul Potts blev praesenteret og stod frem og sang Nessun Dorma! Waurv, det var ikke lige det jeg havde forventet. :)


Efter sangen blev der drysset valmueblade i springvandene og saa dryssede jeg tilbage til mit kontor - en oplevelse rigere!


Til middag smuttede jeg lige en tur ned til the Cenotaph, som er det mindesmaerke hvor dronningen og mange andre lage en krans i gaar paa 'Remembrance Sunday'. Kransen er den der haenger i centrum.


Der var mange skoleboern paa udflugt i dag og ogsaa rigtig mange folk i militaere uniformer - flere af dem i rullestol, grundet manglende ben. GULP! Jeg lagde maerke til denne mands beret. Paa den staar der 'UK Member, proud to be American'. Jeg kan ikke komme i tanker om hvor jeg har set ham foer, men maaske var det et andet aar paa Armistice day. Jeg har soegt lidt paa skriften paa bereten, men kan ikke lige umiddelbart finde noget. Mystisk!


Mange forskellige lande sender kranse til Remembrance Sunday og alle baerer de praeg af hvor de kommer fra. De flotte baand paa laurbaerkransen med bare den ene lille blomst fangede mit oeje - det med baand paa kransene er ikke noget vi bruger her, men jeg kender et sted hvor man goer… :)


Det er en spoejs tradition at bruge uaegte blomster, men saadan er det og nu kan det naermest ikke vaere anderledes. 

Jeg gad vide om nogen nogensinde laerer noget af al den stilhed. Krige er der i hvert fald ikke blevet faerre af og de er bestemt heller ikke blevet mindre brutale - desvaerre!

5 kommentarer:

AagePK sagde ...

Det er jo svært at skaffe ager-valmuer på denne årstid, og de holder også så dårligt, derfor foretrækker man kunstige. Og det skal være den røde valmue: det er den første blomst, der kommer i ny-brudt land, og det blev der i de millioner af bombekratere. Det fortæller de overlevende, at det var et stort indtryk, de fik hvert forår under krigen. Samtidigt mindede det dem om de døde kammeraters og fjenders blod.
Jeg så i går aftes en tysk serie med originale film, tildels i farve, fra slagene ved Somme, Marne, Ypres og så videre: generalstabene havde jo ingen respekt for mandskabet: i tusindvis af dem, der overlevede stormangreb, blev henrettet for fejhed, for at skræmme de næste fra at nægte ordrer om at tykke frem. Hele regimenter blev henrettet for "insubordination".

Annes indfald sagde ...

Det er en smuk tradition. Herhjemme marcherer soldaterne gennem Holstebro d.5.sep. De bliver klappet ned gennem gågaden... der er en speciel stemning.
Der foregår noget på Soldaternes flagdag over hele landet.
Aages beretning er krigens gru uden filter!

der blev solgt røde papirvalmuer overalt da jeg var i London; er det optakten til denne dag?

Ellen sagde ...

Dem, der burde lære noget af sådan en dag, gør det ikke. Det er os/dem, der har mistet, der holder dagen hellig, så at sige.
Pudsigt nok serverede jeg præcis det samme Wiki-link i søndags :-) - det er åbenbart en dag, der gøres virkelig meget ud af omme i England.

Donald sagde ...

Hvor er jeg gået glip af mange smukke billeder fra London.

Jeg tænker tit på de soldater, som vi må takke for freden.

Donald sagde ...

Ja ja jeg ved det godt, jeg kunne jo bare have kigget ind noget før.