04 oktober 2009

Blaesten gaar frisk...

Jeg skal da ikke sige andet end det er kommet til blaesen med Limfjordens vande. I gaar var vi paa en lille koeretur oeen rundt og jeg kiggede paa hvor hoejvandet det var blevet.

Det lille hus i forgrunden har foer ligget under vand, naar fjorden kommer ind, men jeg lagde maerke til at de har bygget en lille vold op omkring huset, saa de ikke faar vaade taeer hver gang det er saadan rigtig hoejvandet.
I dag koerte vi forbi det samme sted og ehmmm... jeg tror de er glade for deres vold! Joesses, hvor er det hoejvandet. Jeg har ikke set noget lignende i rigtig mange aar og jeg synes da af og til vi gaester Fur i efteraaret.
I dag er oeen lille - endnu mindre end saedvanligt, for fjorden proever at faa overtaget. Det stormer en kuling fra vest og vandet sjasker og pjasker og staar helt op til vejen mange steder. Jeg elsker naar naturens elementer raser paa den maade, men det er sgi godt man ikke skal ligge i telt!






5 kommentarer:

Irene sagde ...

Mmmmmmmh!

Lene sagde ...

Vi får sandblæste kinder :-) det er skønt

Conny sagde ...

Jeg elsker også når elementerne raser. Jeg ville gerne hade stået ude ved Vesterhavet i går,men det er nok ikke den sidste efterårs storm i år.

Tina - omme i London sagde ...

Irene - tro mig, det var barskt, men saa smukt!

Lene - vi fik vores saltblaeste i stedet. :)

Conny - det goer jeg ogsaa, men saa du der var en mand der var druknet ved Thyboroen, fordi han faldt i havnen, saa man skal godt nok passe paa!

Donald sagde ...

Ved Klitgaards Fiskerleje Lige ved Nibe Bredning ligger der en gammel Toldstation, som Chr.4's administration brugte til at beskatte sildefiskere og den slags velhavende mennesker ... hmmm ... velhavende. Jeg besøgte i 2004 en tømrer som havde sat det hus ved vandet istand og der var også en vold omkring. Men når isen skruer eller det stormer, så skal der mere til end en lille vold!

Jeg elsker bestemt ikke, at elementerne raser. Selv om jeg godt kan tåle et stormvejr må jeg erklære 1) Det er ikke sjovt! 2) Når det stormer ved havet er det så voldsomt, at det *slet ikke* er sjovt 3) Når tagstenene flytter sig og undertaget bliver flået af vinden, så er det ikke sjovt.