23 juli 2009

Jamaicas dyreliv

Jamaica har et fantastisk dyreliv. De har ikke saa mange store pattedyr som vi er vandt til i Europa og deres krokodiller er (HELDIGVIS) naesten uddoede. Ok, jeg kunne godt taenke mig at se krokodiller i naturen, men joesses hvor er de bare klamme!

P1300577

Deres findes utallige slags smaa oegler (firben?) der vrimler over alt. De er bare saa soede! Jeg kunne sidde og studere dem i timevis uden at kede mig. Jeg synes isaer de er blaerede, naar de puster den lille pose de har under hagen op og blaerer sig med farverne. Jeg ville oenske de ikke var saa sky, saa jeg kunne tage nogle ordentlige billeder af dem. Denne her sad i et kaempe gummitrae, som agerede butik for en rastamand. He he – de har nogle alternative forretninger til tider!

P1300571
Her er saa mange forskellige fugle og endnu har jeg ikke set en eneste som jeg ved hvad hedder! Jeg har set en due af en art, men ikke magen til nogen vi har i UK eller DK. Mange er flotte og fortjener at blive billedferet, men det kommer nok over de naeste par uger. :) Vi har jo masser af tid… :)

P1300731

Vi gik en tur langs stranden i aftes og pludselig opdagede jeg at stranden vrimlede med strandkrabber. De er nogle sjove smaabaester, der bare loeber lynhurtigt! Jeg synes de ser saa soede ud, med den lille stramme mund og de store oejne der staar paa stilke.

Bare ET dyr har jeg set indtil videre, som jeg bestemt ikke oensker at moede igen, nemlig en KAKERLAK! Fy fu fannan, jeg gik lige i komplet hysteri i en halv times tid, hvor blodet bare susede rundt i kroppen af mig. Uaaark! Heldigvis var det ude paa fortovet og ikke inde paa hotellet, for ellers tror jeg simpelthen jeg blev noedt til at flytte! Elendige krapyl!

I morgen gaar turen til Brown’s Town, hvor vi skal besoege min svigerinde. “Welcome home to Jamaica” sagde hun, da vi ringede og saa sad der endnu engang en ordentlig klump i halsen. Ja, jeg kan altsaa blive lige saa roerstroemsk paa min elskedes vegne som egne! Sister glaeder sig saa meget til at se sin lillebror i foedebyen og foelelsen er helt sikkert gengaelt. Vi regner med at overnatte oppe hos hende, saa vi har tid til at besoege alle de steder vi gerne vil se, som f.eks. min elskedes foedehjem. Det bliver en stor oplevelse og sikkert en der bringer et par taarer paa bane. Det er over 50 aar siden han sidst har vaeret i Brown’s Town, da de sidste mindst 6 aar han var paa Jamaica var i Spanish Town, som vi besoeger i naeste uge.

Technorati Tags: ,,

6 kommentarer:

Deborah sagde ...

Det må bare være fantastisk, at I kan have denne oplevelse sammen. Jeg bliver helt rørt på jeres vegne og ønsker jeg fortsat masser af dejlige oplevelser og samvær med hele familien der. Knus fra mig

Susan sagde ...

Den hvide fugl ligner en Egret. Den der lizard (firben/oegle) er godt nok soed, dem er vi jo ogsaa ret vilde med her i familien.

Hvor er det skoent at hoere om jeres tur, jeg kan godt forstaa du bliver roert, det goer jeg sgi da ogsaa af at hoere om jeres tur :-)

fisker & fernandez sagde ...

Det er da en homecoming der vil noget! Jeg haaber i faar en super dejlig oplevelse med din svigerinde, og jeg glaeder mig til at hoere om det :-D

Irene sagde ...

saa sad man her og toed! Knus til hele familien fra mig!

Tineke sagde ...

Puha, en oplevelse af stort format, det bliver det, nyyyyyd det!

Conny sagde ...

Hvor må det være fantastik for din mand, at komme til bage til øen og for dig Tine at se hans fødehjem "det må være stort"
Jeg ønsker dig forsat god ferie