21 juli 2008

Soendagens Polo cup

Saa er vi eksperter ud i Poloens sport - naesten da... Vi ved i hvert fald en del mere om sporten nu end vi gjorde i gaar morges.

Vi pakkede lidt taepper til at sidde paa og gik over vejen for at moedes med vores genboer, som ville koere os til Cowdray Park siden vi havde inviteret. Vi koerte sent soendag formiddag og ankom omkring 12.30, som planlagt. Turen derned er ualmindelig flot. Landskabet er saa varieret og bakket at jeg ville oenske jeg havde vaeret til hest - frem for i bil, for saa kunne man stoppe og tage billeder naar man ville. Det er grangiveligt lidt svaert i en bil!

Da vi havde parkeret hentede vi vores ualmindelig flotte picnics fra Picnic Anywhere, som havde en stand paa det lille market som laa ved siden af polobanen. Det hele var fint pakket i nogle lange skotoejsaeskelignende kasser og alt hvad der var i poser var bundet med forskelligfarvede gavebaand. Det var virkelig flot arrangeret og maden levede helt op til den flotte indpakning!

Vi startede med en rigtig laekker quiche og fortsatte med hummersalat med det hele. Hummerstykkerne var enorme og det smagte saa utroligt godt.

Det hele, inclusiv jordbaermussen og chokoladetroeflerne blev selvfoelgelig skyllet ned med Veuve Clicquot champagne. Vi var godt stoppede, da vi gik op for at indtage vores grand stand saeder, som laa lige midt for banen, under kommentatorboksen.

Vejret var simpelthen perfekt. Det var solrigt med spredte skyer og hverken for varmt eller for koldt. Paa et tidspunkt var solen lige ved at tage lidt haardt fat i nakken, men saa gled der en sky for og jeg kunne aande lettet op igen.

De to hold der skulle kaempe om finalen var Loro Piana fra Italien og Ellerston fra Australien. Vi kunne godt lide navnet paa Loro Piana saa dem stoettede vi og hvis ikke jeg gjorde det allerede, saa gjorde jeg det da jeg opdagede at deres nr. 1 hed Stirling (ih, saa italiensk!). Det er saadan et godt solidt navn at jeg blev noedt til at holde paa hans hold. :)

En der sad bag os beskrev spillet som "fodbold med heste" og det kunne der da vaere noget om. Spillet gaar utroligt hurtigt og man skal virkelig foelge med, for bolden er ret lille og hvid og er ikke specielt let at foelge paa banen, naar der ogsaa styrter 10 heste rundt! Holdene bestaar af fire personer hver og saa er der to dommere til hest ogsaa. Desuden er der linjemaend ved maalene, som staar i hver sin ende. Det varierer hvor mange "kampe" der er i en kamp, der kan vaere indtil 8. Denne kamp var en 6-chukka kamp. Hver chukka varer 7 minutter og saa er der 3 minutters pause. Der er en halvleg midt i de 6 kampe.

Ponyerne (som altsaa ligner mere en hest end en pony i mine oejne) bliver skiftet hele tiden, da de ellers bliver for traette, for de galopperer rundt som en besat paa en meget stor bane - 300x160 yards (omkring 275x145m).

Mellem chukkas er der personale der er inde paa banen for at traede graesset ned, hvor det er blevet sparket op og i halvlegen gaar publikum paa banen og goer det samme. Det er en stor social event og ret morsomt at se, for der er godt nok mange publikum rundt om saadan en bane. Den var propfyldt i halvlegen og det tog kommentatoren nogen tid at faa folkene af banen, saa kampen kunne fortsaette.

Snart piskede ponyerne rundt igen. Ved halvlegen stod der 8-4 til Loro Piana, saa Ellerston skulle virkelig traede i karakter for at vinde. De kaempede bravt og snart var de lige i haelene paa Loro Piana. Vi var lige ved at begynde at hoppe lidt i saederne, for pludselig blev det spaendende!
Loro Piana sluttede med en flot 11-10 sejr, som de virkelig havde kaempet for. Det var spaendende lige til det sidste. Vi var lige ved at blive lidt forvirrede, da hver gang der bliver scoret et maal skifter spillerne banehalvdel, saa man skal foelge med for at vide hvem der spiller i hvilken retning!
Veuve Clicquot reklamerede paa banterne, hvilket er lidt morsomt taget i betragtning af hvor lave de er! De havde nu slet ikke haft noedvendigt at reklamere, for de fik godt nok stanget nogle flasker champagne over koeledisken. Jeg tror faktisk ikke jeg saa nogen drikke andet, men det smager sandelig da ogsaa godt. :)

Vi saa nogle af Loro Piana's heste blive koert vaek i deres fine bus. Jeg haaber de fik et ordentligt maaltid, en god spand vand (maaske lidt champus?) og noget nyt hoe i baasen, for det havde de godt nok fortjent. Hold fast, hvor de arbejdede og hvor var de bare flotte. Jeg er simpelthen vild med heste og ville elske at kunne holde hest, men saa bliver jeg vidst noedt til at flytte og det vil jeg nu ikke.

Vi noed virkelig dagen og jeg kunne sagtens finde paa at tage til en polokamp igen. Det var virkelig en oplevelse og saa i saa skoenne omgivelser. Hvis vi selv skulle staa for arrangementet blev det nok ikke en £75 hamper pr person, men vi kunne garanteret godt finde noget laekkert at tage med i kurven og stadig faa en rigtig god dag ud af det.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Sikke en oplevelse, at overvære en polokamp.. Kom sådan til at tænke på filmen Pretty women, da du skrev i var ude og stampe græsset på plads. :O)

Unknown sagde ...

Nej, hvor må det bare have været en dejligt oplevelse!!!!! Det kunne jeg altså RIGTIG godt tænke mig at prøve engang osse. Jeg elsker osse heste, har faktisk haft hest som ung, men nu nyder jeg bare at gå/løbe forbi en indhegning og standse op for lige at sige hej;-))