04 juli 2007

Excuse me Miss, hvad tror du lige du gaar og laver?

Til aften stod jeg paa London Bridge station og ventede paa mit tog skulle dukke op paa lystavlen, saa jeg kunne gaa til perronen. Endelig kom informationen og jeg vendte mig for at gaa mod perronen, da jeg fik oeje paa denne skoenne plakat:


Mobilen sad allerede i haanden, bare i tilfaelde af at jeg skulle stumle over et billede, saa jeg klikkede og gik videre. Pludselig var der en mand ved siden af, som spurgte hvorfor jeg gik og tog billeder. Jeg troede han var min venindes mand, men kunne ikke rigtig se ham ordentligt, da han havde en hat paa. Jeg fik oeje paa at han var i en eller anden form for uniform og han insisterede paa at jeg ikke maatte gaa videre.
Ehmmm... han var helt alvorlig; viste mig sin officielle badge - og ville have at vide hvad jeg gik og fotograferede!

Jeg stoppede, undskyldte og sagde at jeg foerst havde troet han tog gas paa mig, men der kunne jeg godt tro om igen. Ingen gas med ham! Jeg viste ham det taagede billede og sagde at det saamaend var det jeg tog billeder af. Pludselig havde jeg lidt en tam fornemmelse i maven, for han var altsaa bare saa dybt alvorlig! "Er du ikke klar over at vi er paa den hoejeste terror alert for tiden, pga af bomberne i the West End og Glasgow International; saa skal man ikke gaa og tage billeder paa en togstation!" "Ehmmm... undskyld" sagde jeg og forklarede at jeg da ikke havde proevet paa at skjule at jeg tog et billede, men det var han helt lige glad med. Jeg spekulerede paa hvordan i alverden jeg bedst kunne faa ham til at indse at jeg virkelig er det meste roevkedelige og almindelige menneske, der bare synes reklamen var sjov!

Han fortsatte bare og sagde at det virkelig ikke var tilraadelig opfoersel paa en togstation i disse terrortider og spurgte om ikke hellere jeg ville tiltales af ham end med en mand med et gevaer!

"Jeg troede helt aerligt du tog gas paa mig. Det indser jeg nu du ikke gjorde og jeg saetter pris paa du spoerger mig. Jeg har vist dig hvad jeg tog et billede af!" forsvarede jeg mig selv og fik saa at vide at en anden gang skulle jeg vaere mere forsigtig! Jeg lod vaere med at spoerge om det ville vaere bedre om jeg proevede paa at skjule at jeg tog billeder og skyndte mig ud til perronen!
STOENNI - jeg var da helt rystet; i mindst 20 sekunder, indtil jeg ringede hjem og fortalte Lloyd hvorfor jeg ikke havde naaet mit tog! Han skreg af grin og spurgte om jeg saa kunne laere at lade vaere med at tage saa mange billeder! Gi vil jeg da ikke nikke nej!

En ting viser denne situation og det er at der ikke diskrimineres mellem hvem der bliver mistaenkt. Jeg synes nemlig ikke jeg specielt passer til den typiske beskrivelse af en terrorist.

Anyhow, billeder kommer der flere af - sikkert ogsaa fra London Bridge. For eftertiden holder jeg bare oeje med hvem der ser mig tage dem!

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Man skal passe på med ikke af få sin røv på kommers ...

Tina - omme i London sagde ...

Gi skal man saa. Jeg taenkte over det samme da jeg fotograferede the Old Bailey i dag!