21 marts 2011

Den paene vej hjem

Vores hjemtur i gaar kom til at tage noget laengere end udturen, men vi havde faktisk heller ikke specielt travlt, saa hvorfor ikke nyde turen, naar nu den skal koeres alligevel?

Der er saa smukt oppe i Yorkshire. Der er meget bakket og fra motorvejen er der udsigt til alle sider i milevis. Man burde koere omkring 20 kmt, eller cykle, men saa kan det godt vaere man fik lidt problemer med trafikpolitiet!

I det nordlige England ligger der det ene store elvaerk efter det andet. Jeg mener vi ser tre eller fire paa den nordligste del af turen. Jeg har altid vaeret saa forelsket i hoejovnene, som jeg synes er saa smukt designet. Faconen og den store dampsky over dem kunne jeg tage mange billeder af!

M1-motorvejen forbinder London og Leeds, saa den er ikke helt ukendt for os. Jeg synes det er saa spoejst at de skriver "The North" og "The South" paa skiltet, som om man var i tvivl om om London laa nord eller syd for Leeds. :) Er der nogen der kan regne ud hvor "B'ham" skiltet viser hen? Man skal altsaa vide hvad man kigger efter naar de forkorter navnene paa skiltet!

The M1 er ved at blive lavet bredere, vi havde lagt maerke til paa udturen at der var en del trafikproblemer i den sydlige bane og var forberedte paa enten at sidde stille laenge eller tage en lille omtur.
Vi kender omturen ret godt og lod den med vilje gaa ind omkring Harlington, som er en skoen lille landsby hvor nogle af vores gode venner boede i flere aar, inden de emigrerede til Danmark. (Kom tilbage - vi savner jer!)

Naar jeg koerer paa saadan en lille vej ude paa landet kan jeg altid hoere kendingsmelodien fra "Folk og Fae" for mig og forventer halvt at se en af dyrelaegerne komme raesende i den gamle Ford T, eller hvad hulen nu det var for en bil de havde. Gammel, det var den i hvert fald. :)

Landmanden kommer virkelig op i mig, naar vi koerer ad de snoerklede landveje og da isaer naar jeg ser en mark der ser nysaaet ud. Billederne her er fra Bedfordshire, hvor de har noget sjovt lysebrunt jord. Taenk sig, i London er jorden helt moerk; ja, jord og jord er saa meget sagt, for det er ler saa tungt at man kan bygge huse af det - uden at braende stenene!

Vi koerte naesten dobbelt saa lang en omvej som egentlig var noedvendigt, for der var bare saa smukt og saa var vejret ret rimeligt.

Vi foelte os hensat til Teletubby land visse steder. Desvaerre er det ikke nemt at parkere nogen steder, da vejene er saa bitte smaa. Jeg maa dog indroemme benene ogsaa var noget slatne efter en lang nats dansen i nogle temmelig ufornuftige sko, som foer er blevet refereret til som "stillads"! :)

Lige praecis paa dette stykke burde vi virkelig have grebet kareten i hold for minsalighed om ikke der var en broendkarsefarm! Helt aerligt, det er sgi da lidt specielt. Det har jeg godt nok aldrig set foer.

Ih, som bliver man klog af at rejse!

7 kommentarer:

Irene sagde ...

OMTUR! Fedt koncept, dér!!! Den ryger lige ned i lommen sammen med 'miljøhenmæssig'! HEP! ;-)

KirstenK sagde ...

Brøndkarsefarm...yeah! Tak for omturen!

Conny sagde ...

Tak for en dejlig hjemtur.Her i vinter har vi om eftermiddagen kunnet se" Folk ogFae" på TV.

Sylvia sagde ...

Takk for en hyggelig tur, Tina. Og for en himmel, sukk!!!

Grith sagde ...

Takker for at komme med på turen. Jeg har været i London 6 gange, men faktisk aldrig været andre steder i England.

Det må blive et rejsemål - også selv om jeg tager turen til London igen på Torsdag.

Farmer sagde ...

Tak for en dejlig tur.
Jordtyper er spændende.
Jeg har en kollega, som samler på jordprøver fra de steder han har været.
Det er et studie i farver og partikelstørrelse.

-Og England er dejligt frodigt. Jeg ser ofte en engelsk film blot for at nyde landskaberne.

Madame sagde ...

Det var spændende at være med dig på tur, Tina! England er et af mine yndlingsferielande - jeg har familie der, og så kan man jo heldigvis forstå sproget.