09 marts 2011

Dagens lunch time vandring

Det er rigtig laenge siden jeg har haft tid til en ordentlig lunch time vandring, men i dag skinnede solen, saa det var en fryd og jeg havde ingen eftermiddagsmoeder med andre end migselv, saa jeg snuppede chancen da jeg havde den.

I haven bag St Paul's Cathedral var der vild aktivitet. Der var et hold paa en 15-20 gartnere i fuld sving med at goere jorden klar til sommerblomster og faa ryddet lidt ud i gamle planter, der traengte til at komme paa pension. Duften af jorden var naesten nok til at faa landmanden op i mig, men jeg skulle et helt bestemt sted hen, saa jeg lod jord vaere jord og gik videre.

Turen gik over the Wibbly Wobbly bridge, hvor fra man kan se hvor langt de er kommet med "The Shard" i London Bridge. Jeg er ret sikker paa at kirketaarnet paa Southwark Cathedral engang synede meget hoej, men ved siden af 70 etager ligner det nu et lille fuglebur!

Min destination var the Tate Modern, som med garanti er jordens fedeste kunstgalleri - jep, helt uden overdrev vil jeg vove at paastaa det! Det er helt og aldeles gratis at komme ind og se den faste udstilling og ogsaa nogle af de besoegende udstillinger og udstillingerne er kaempe!

Jeg havde dog en helt bestemt destination i dag, naermere bestemt skulle jeg i det sydvestligste hjoerne af tredje sal. Paa vejen derind kommer man omkring saa meget som man kunne staa og fordybe sig i, men i dag aensede jeg naeste ikke det jeg kom forbi.


Der er ellers nok at aense og normalt kan jeg bruge timevis der, for der er bare saa mange klassikere, saa mange horisontudvidere og saa meget smukt, maerkeligt og anderledes at kigge paa, roere ved, studere og diskutere.


I det sydoestligste rum paa tredje sal har vi Poetry and Dream og her haenger der nogle af de skoenneste billeder jeg nogensinde har set. Billedet her hedder "De tre dansere" og er malet af Picasso. Jeg kan saa godt lide hende til venstre i billedet, med den meget boejelige ryg. :)


Paa vaeggen overfor haenger den smukke "noegne kvinde i en roed stol", som er et af de billeder der har givet mig en forkaerlighed for Picasso. Hans malerier er bare saa anderledes og spaendende og saa bruger han nogle skoenne farvekombinationer og farver i al almindelighed.  


Sidst, men ikke mindst - og det var lige praecis dette billede der fik mig til at tage turen i dag. "Noegen, groenne blade og Buste" hedder den og den blev solgt sidste aar for £66 millioner... Ingen ved hvem der ejer den, eller det vil sige at det er der da mindst en der goer, men i hvert fald er det ikke reklameret med. Taenk sig at give £66m for et billede og saa haenge det i et offentligt galleri, hvor folk helt gratis kan gaa ind og kigge paa det. Det er sgi da generoest ud over hvad man kan forvente. Jeg saetter i hvert fald stor pris paa det og elsker at den ikke haenger bag 17 lag glas, med "ingen billedfering" skrevet hele vejen rundt. Det var det jeg sagde, the Tate Modern er og bliver jordens bedste!

Jeg skyndte mig tilbage til min pind igen med lette skridt. Saadan en gang aandelig foede er lige hvad man traenger til midt paa en lang arbejdsdag!

3 kommentarer:

FUUR. sagde ...

Det ER, verdens skønneste galleri,
ikke at jeg har besøgt dem alle,
selvom det er blevet nogle gallerier i årenes løb.
Glemmer aldrig, Olafur Eliasons Sunrice.
Udstilling i Tate Galleri.
2004---2005.
Det var smukt.
Må sige, det
var, er, ikke Picasso.

Donald sagde ...

Det var en skøn lunch-time tur, endnu en gang TAK. Jeg synes at den der 70 etagers høje bygning ligner en skydeskive, et fængsel, en drøm om et babelstårn, og det er sådanne bygninger som har overbevist mig om at jeg skal lytte mere til landmanden i mig, der vågner når jeg lugter jord :) Men jeg ville ikke undvære by-turene! Jeg kunne bare forestille mig, at man havde bygget "The Shard" uden at ville slå højderekorder!

Tina - omme i London sagde ...

Moar - Olafur Eliassons udstilling var bare fantastisk!

Donald - he he, ALT skal slaa rekorder, saadan er det bare og saadan har det faktisk altid vaeret. Vent til du ser hvordan der saa ud i aften!