29 august 2008

Marketing med stort M!

Jeg kan huske vi saa disse kalendere sidste aar til Ramadan og igen i aar fik vi fornoejelsen af dem. Ramadan chokolade kalenderen saelges som en hjaelp til foraeldre der gerne vil laere boern om den hellige faste.

Jeg naegter simpelthen at tro paa at folk der vitterligt er religioese tror paa det er andet end en billig marketing gimmick til at faa boernene til at ville "holde faste", akkurat som vore egne boern vil "holde jul". Misforstaa mig ret, jeg ELSKER jul, skoent jeg over hele hovedet ikke tror paa religion. Jeg holder mig ikke et hak bedre end alle andre, der holder "jul" af hyggelige traditionelle aarsager frem for af religioese aarsager og jeg har lavet julekalendere til den store guldmedalje indtil vores "boern" var myndige, hver og en.


Det der faar mig til at traekke paa smilebaandet over denne kalender er at den proever paa at vaere et religioest vaerktoej, som boernene kan laere af - og saa er den produceret af en kosher madvare gigant! Marketing i disse dage er simpelthen utrolig; boernene skal nok laere, men om det bliver den tilsigtede laerdom tvivler jeg godt nok meget paa.

4 kommentarer:

Shabby - Marianne sagde ...

Halleluja....fristes man til at sige.... netop Ramadanen er jo et religiøs højtid, hvor du faster for at vise ærbødighed over for Mohamed og de fattige - fasten slutter jo så med den store eid fest. Så marketing here we come...... Jeg tror altså ikke de muslimske forældre hopper på den, hvad tror du? Svinder det i lageret?

Bente sagde ...

He he ... det er da et af overflodssamfundets mere underholdende produkter! Og bestemt for langt ude.

anjoe sagde ...

As Ramadan approaches, Halal specialists Tahira Foods is bringing the festival
message to children in a way that’s educational, fun – and very tasty.

Det er jo det rene Kinderæg-cirkus, hele 3 ting ;-)

Tina - omme i London aka teeweewonders sagde ...

De muslimske foraeldre hopper paa den akkurat som alle andre foraeldre. De besidder akkurat det samme dobbeltmoralske gen som alle andre og bliver lige saa reven med af forbrugersamfundet som resten af verden. He he - verden er uforanderlig!