03 februar 2008

Konfirmationsforberedelser

Morgenen startede tidligt, med destination Sct Katherine's Church i Regent's Park, som er den danske kirke i London. Jeg har min veninde's soen over weekenden og han skal konfirmeres til Marts, saa det var min opgave at koere "mors taxa" koersel i dag - og det gjorde jeg gerne.



Mens boernene var til konfirmationsforberedelse sad jeg med de foraeldrene og fik en kop kaffe (serveret af kirken - fin service!) De fleste foraeldre er udstationerede og er derfor utroligt danske. Det er saadan en sjov fornemmelse at sidde i saadan en forsamling, for deres referencerammer er helt anderledes end mine. Anyhow, de var nogle rigtig soede mennesker, dem jeg snakkede med, saa det var fedt.

Vejret var fint, men det var virkelig koldt og jeg var ikke helt udstyret til vejret, saa skoent jeg var fristet til en gaatur noejedes jeg med en lille afstikker omkring haven inden jeg gik ind og satte mig til kaffen.

Boernenes undervisning varer ca. 1.5 time og saa en halv times tid efter er der kirkegang. Det skulle vi selvfoelgelig ogsaa deltage i, nu vi var kommet afsted efter det. Kirken saa nymalet ud, men nu kommer jeg der ikke saa ofte at jeg kan udtale mig alt for praecist om aendringer i salen. Kirkesalen synes jeg er saa paen i al sin enkelhed og saa er den fantastisk lys.

Fastelavnssoendag, staar der aabenbart i den kirkelige kalender (det burde man vel ogsaa kunne regne ud, men jeg troede altsaa det var foerste soendag i fasten), saa vi startede med "Hil dig frelser og forsoner" (167 i min psalmebog - hvorfor i alverden skulle der nu laves om paa det; min gode gamle (ahemmm... naesten nye) psalmebog, som jeg fik da jeg blev konfiskeret, er nu foraeldet!), som er en af dem jeg husker tydeligt fra morgensang i skolen. Jeg synes det er en paen melodi, saa jeg skraalede med det bedste jeg kunne.

Resten af salmerne var jeg ikke specielt godt kendt med, men melodierne er som regel saa gennemskuelige at man godt kan synge med efter foerste vers. Menuen bestod af:

Hil dig frelser of forsoner
Gud vi er i gode haender
Herren god, som uden graenser
Et vidste han om vejen frem (aha - saa det er derfor der er kommet en ny psalmebog; denne staar ikke i min!)
Oh du guds lam
Den ypperligste vej (blev sunget af koret under altergangen)
Lov og tak og evig aere.

Kirken har et rigtig godt lille kor. I dag var der fire unge mennesker og de sang virkelig smukt.

Efter endt kirkegang maatte jeg lige have et ord med praesten, for der var altsaa noget der har plaget mig laenge. Konfirmandeleverne gaar til alters! Da jeg blev konfiskeret maatte man altsaa ikke gaa til alters foer man var konfirmeret; det var jeg ret sikker paa for jeg kan huske at man saa skulle til alters efter konfirmationen, men alle andre end min elskede siger det er noget pjat, for det har man altid kunnet. Anyhow, jeg spurgte praesten og selvfoelgelig var det ikke bare noget jeg selv var kommet i tanker om. Det er noget "nyt" at alle aldre kan gaa til alters. Efter praestens udsagn var der aldrig en kirkelig grund til at man ikke kunne gaa til alters foer man var konfirmeret, det var tradition. En tradition, som nu er en saga blot.

3 kommentarer:

Unknown sagde ...

Tak for kigget i kirken hvor jeg har tilbragt maaaaange timer da jeg boede i London. Og jeg har jo arbejdet lige smask midt i Regents Park, saa det var dejligt at se.
Min yndlingssalme, Kirken den er et gammelt hus, var engang nr.12, men den er blevet losset helt om bagi!! For daarligt.
Og saa er man begyndt at bede Fadervor paa moderne dansk, ikke mere "thi", nu siger man "for". Tsk tsk.

Anonym sagde ...

Det er jo to flotte billeder af Dannebrog. Det med kirken på er et rigtig stærkt motiv med flaget i det gyldne snit, glad og fro og solbeskinnet i bevægelse. We likes!

Tina - omme i London sagde ...

Kat - ser der ikke nymalet ud? :)
Irene - jeg er helt vild med den KNALDroede farve og den dramatiske himmel. :)