08 marts 2007

Min egen kvindedag

Jeg havde virkelig spekuleret i hvordan jeg kunne markere dagen i dag, men havde ikke rigtig tid at goere noget ved det.

Jeg er faktisk ikke helt sikker paa jeg saadan helt oprigtigt forstaar kvindedagen, men et eller andet goer at jeg rigtig godt kan lide den. Jeg er foedt og opvokset i de helt store roedstroempeaar og den slags efterlader nogle spor. F.eks. er jeg helt vild med lilla... (Sorry, daarlig joke!) Roedstroempe er jeg ikke, men jeg gaar ind for ligestilling og retfaerdighed.

Jeg arbejder i en meget mandsdomineret verden, hvor det er troligt svaert for kvinder at blive taget alvorligt og komme frem i de hoeje stillinger. Hver gang en kvinde fra en anden industri beseoger mit kontor er de ved at gaa i spaaner over at kun 25% af personalet er kvinder. Hvad de ikke forstaar er at det faktisk er ret meget. Da jeg foerste startede i industrien var det naermere 1-5% kvinder og det var altid i de helt lave stillinger, eller i sekretaerstillinger. Jeg var som regel den eneste eller maaske en af tre consultants, naar vi var til store konferencer. Det er blevet meget bedre over de sidste 15-18 aar, men der er langt til ~50% kvinder i selskabet.

Min egen lille kvindedag (bare saadan helt privat, inde i mit hovede) bragte et par oplevelser, som fik mig til at taenke over om egentlig ikke jeg har misforstaaet ideen om kvindedagen lidt?:

Da jeg op ad formiddagen skulle et lille smut paa "the little girls' room" kom jeg i tanker om at der var en seddel paa toiletdoeren dagen foer om at toiletterne paa vores etage ville vaere lukkede! Ganske rigtigt, de var helt og aldeles lukkede. Da jeg gik ud i hallen kom der en mand gaaende med en container paa hjul, indeholdende et halvt badevaerelse!

Hmmm... jeg gik paa udflugt i bygningen og fandt omsider et toilet. Paa turen tilbage til mit kontor (ja, der var altsaa langt!) kom jeg saadan til at gaa og fundere over at jeg egentlig synes det var meget passende at dametoilettet bliver sat i stand paa "International Women's day". Tak "City of London Corporation", isaer taget i betragtning af at herretoiletterne er ikke blevet sat i stand endnu. Hmmm... er det egentlig retfaerdigt af mig at taenke saadan? Jeg aner ikke om herretoiletterne er i en endnu ringere stand end vores, eller om det bare var praktisk at starte paa denne etage og derfor ordne dametoiletterne foerst... Whatever way, saa fangede jeg mig selv i at gaa og smile over sammenfaldet mellem opgraderingen og kvindedagen.

Lunchtimen kom og en af mine kolleger fra the Institute kom og hentede mig, for vi havde aftalt vi skulle have lunch sammen i dag. Vi fik en dejlig lunch i the Pavilion. Jeg fortalte ham at det var "International women's day" og at jeg derfor ville betale. Ikke om han ville lade mig, skoent jeg protesterede i ligerettens navn. "If today is the women's day, then I must pay!" Hmmm... det med ligestillingen har han vidst ikke helt forstaaet, men han er da i det mindste galant!
Jeg protesterede ikke yderligere, men insisterede paa at naeste gang er det min tur.

Foer naeste aars kvindedag tror jeg jeg skal have mig sat ind i hvad det egentlig gaar ud paa. Skal man partout have en mening om noget, saa skal man ogsaa have noget at have den i!

Billedet er venligst udlaant af Liselottes hellige ko.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Ja jeg er så gammeldags, at jeg gladeligt lader mig varde op, hvis jeg er ude med en mand. Jeg gør selvfølgelig anstand til selv at ville betale, men de møder ingen protester fra mig - nej jeg ønsker ikke lighed for enhver pris - og det med kampdag, det gider jeg da slet ikke. Gammeldag mig? ;-) Ja, men i det mindste står jeg ved det!