05 september 2010

Naboens aebler er roede

Da vi besoegte svigerne i gaar fik vi en pose aebler med hjem fra haven. Aeblerne er groenne og kaempe og dufter hyggeligt af have og sensommer. Jeg aner ikke hvad slags de er, men det er faktisk ogsaa underordnet, saa laenge de kan spises! Jeg havde gaaet lidt rundt om dem i morges, da jeg slet ikke har nogen forstand paa hvad man egentlig goer ved saadan nogle baester, men jeg havde saadan en lyst til at lave noget aeblemos.

I dag er en David soendag, og den store mand stod beundrende og kiggede paa, da jeg haeldte aeblerne i vasken. "Hvad laver du" spurgte han og jeg forklarede at jeg ville proeve paa at lave noget aeblemos, saa jeg kunne lave en dessert til i aften. Det synes han loed som en rigtig god ide, skoent han nok ikke var helt med paa hvad jeg egentlig makkede i, ud over at det ville blive til dessert - det er et sprog han forstaar!

David og jeg faar mange gode samtaler ud af at han "hjaelper" med at lave mad. Han fortaeller mig i en stor paerevaelling historier fra da han var barn, hvem han er i familie med, hans tid som baade laege, pilot, politimand og familiefar... Det er paa en maade synd at alle de fantasier aldrig blev til virkelighed for en snart 50-aarig mand, men han har det godt og vi hygger os med hans selskab. Jeg fik hele hans mors familietrae serveret mens jeg stod og skar aebler.

I loebet af nul komma fem havde jeg en ordentlig portion aeblemos staaende paa komfuret og jeg kiggede lige saa overrasket som David gjorde. "Skal vi spise det i aften" loed der og "ja", det synes jeg vi skal, i hvert fald lidt af det. Jeg laver en aeblekage og saa maa der smovses!

Naboens aebler er roede og flotte og haenger langt ind over vores side af haekken. Der falder en del paa plaenen, men min elskede er alt for hoeflig til at bruge dem, for han synes det er lidt fraekt, skoent han ved at det er helt legalt. Jeg er ikke helt enig i at man behoeves at lade aeblerne gaa til, bare fordi de falder paa den forkerte side af haekken...

Jeg blev modig i dag og kan nu konstatere at af roede aebler faar man roed aeblemos. Maaske man skulle invitere naboens ind paa kaffe en aften...

4 kommentarer:

Inge sagde ...

Selv om du kun har EN pære, så har du muligheder for gode æbler, jeg synes helt klart du og I kan tage alle de æbler der falder ned hos jer.. og invitere naboen til skøn æblekage med iskold flødeskum, sukkerristet rasp eller knuste makroner.. Det er GUF.

Lene sagde ...

Sjovt at du lige skriver om æbler. Her på Mallorca ser man ikke mange æbletræer (ingen!) så da vi var hjemme i DK på besøg tog jeg mig selv i at tage billeder af alle æbletræer vi så. Desværre fik jeg ikke mulighed for at plukke lige fra træet, og det var en skam for de smager bedre. God ide med æblekage, smager super. Synes absolut du skal snuppe dem som falder på din plæne ;-)

Tina - omme i London sagde ...

Inge - :) som du kan se paa min lyseroede aeblemos har jeg ikke helt de samme skrupler som min elskede. :) Aeblekage er noget af det bedste jeg kan faa.

Lene - det er sjovt som man pludselig finder danske ting eksotiske, naar man ikke bor der. :) Aeblerne finder vejen til mit koekken for eftertiden, for joesses - de er gode!

FUUR. sagde ...

Her var også æblekage på programmet i dag, da fam. Jens var her.
Efterårets første æblekage, med det hele, er en udmærket spise.