05 april 2010

Ud og se

En af mine veninder er opvokset i Paris i en stor del af hendes barndom og meget af hendes familie bor der endnu. Naar boernene har skoleferie rejser de til Paris og bliver passet hos hos deres moster og onkel, af deres elskede "papaw" (bedstemor) og moster.

Vi har laenge haft en staaende invitation til at besoege familien i Paris og i torsdags satte vi endelig kursen direktion Paris for at tilbringe det meste af paasken der. Vi var liiige ved at komme lidt sent afsted, da vi havde husket afrejsetidspunktet forskelligt, men da vi naaede til the Eurotunnel var der ingen ko paa isen.

Eurotunnel er simpelthen en genial opfindelse! Det er saa lynhurtigt og nemt lige at smutte en tur til Frankrig og saa er det ikke engang dyrt. Paa et tidspunkt havde de £10 dagreturbilletter og vi plejede tit at koere et smut til Boulogne-sur-mer et smut en loerdag eller soendag og faa frokost og koebe lidt vin paa hjemturen. Alletiders udflugt!

Vanen tro drejede vi syd af A16 mod Boulogne. Vi kunne lige saa godt vaere koert mod Lille, men nu var det lige A16 vi var kommet paa, saa vi koerte den vej. Vi blev enige om at nu vi var koert den vej kunne vi lige saa godt tage lejligheden til at snuppe lidt frokost i Le Touquet, som vi for mange aar siden opdagede ved et tilfaelde paa en af vores Boulogne ture.

Byen er vidunderlig og jeg kunne sagtens have mig et lille sommerhus der. Ikke noget stort og flot, bare noget taet ved vandet. Vi fik en laekker frokost, som i mit tilfaelde bestod af en ordentlig balje muslinger.


Jeg lod de andre om at betale regningen og skyndte mig at loebe ned til vandet, som jeg dog ikke kunne roere, da der var en utrolig masse skum, der laa og gjorde stranden levende. Der var godt nok koldt, men jeg ville nu gerne have roert ved vandet alligevel.


Vi skulle videre i teksten og koerte ind i landet over alle de kaempe og flotte marker, der udgoer det meste af landskabet til Paris. Hold da helt fast, hvor landmanden kom op i mig. De andre mener jeg er en bonderoev, men det goer da heldigvis ikke ondt!

Stod et til mig alene, saa var vi stoppet for at tage nogle billeder og gaa en tur, men det gjorde det ikke, saa jeg "noejedes" med de billeder jeg kunne snuppe ud af vinduerne.

Da vi naaede smaa 100km nord for Paris begyndte telefonerne at bippe. Der var nogen der gerne ville hoere om ikke snart vi var ved at vaere ved vejs ende. Der var ikke alverdens trafik, saa vi mente nok snart vi kunne naa frem.

WRONG!!! Da vi naaede til Paris var der naermest kaos! Guderne maa vide hvad de havde gang i, men det saa alvorligt ud. De sidste 50km tog os omkring to en halv time. Der var ikke saa meget at goere ved sagen, skoent vores navigationssystem blev ved med at finde paa fikse ideer til hvordan vi kunne tage alternative ruter. Lige lidt hjalp det!


At vejkortene til tider ser ud som om et barn har haft gang i en roed tus hjalp ikke, men i det mindste naaede vi endelig frem til Ponte D'Ivry, som var den kritiske indre ringvejsbro vi skulle over, for endelig at kunne dreje ind i familiens indkoersel. Ivry-sur-Seine er vel efter en by paa Paris' stoerrelse en forstad, men efter Londonske maaleforhold er det "inner city", da det bare ligger omkring 5km fra centrum.

Vi var godt sultne, da vi endelig naaede frem flere timer senere end forventet. Da vi lige havde faaet tisset af koerte vil til den naermeste Vietnamesiske restaurant, for at faa noget at spise. Orientalske restauranter er ikke svaere at finde, da familien bor i Chinatown - og sikken et udvalg! Jeg vil lige indskyde at det altsaa IKKE er vores bil, der er parkeret paa billedet her. LOL - de parkerer altsaa som de bedst kan i Paris!

10 kommentarer:

Annettes space sagde ...

Hvor er det fantastisk at man sådan lige i bil kan smutte fra London til Paris. Nå ja altså bortset fra vejarbejdet i Paris.
Godt i har haft nogle dejlige dage i byernes by.

et cetera sagde ...

Tina, det skal da prøves "den anden vej på" ... når turen til sommer går til Frankrig ville det være en utrolig overraskelse for teengagerpigerne på bagsædet, med en lille smuttur til England! Især hvis det ikke er dyrere ...
Le Touquet kender vi jo forresten godt, fra de år hvor vi slog vores Frankrigfolder på de kanter. Vi kom igennem når vi var på vej til en anden dejlig by lidt længere ned af kysten: Le Treport

KirstenK sagde ...

Ja, de kører som død og djævel de franskmænd, og de parkerer ligeså...gad godt lige kunne smutte en tur til frankrig i en weekend...

Tina - omme i London sagde ...

Annette - ja, det er jo ikke saa fremmed for en dansker lige at kunne koere til et andet land, men det er dejligt at vi nu kan dele i den glaede. :)

et cetera - kig ind paa Eurotunnels webside, I kan sikkert faa en retur til mindre end £50. Tag afsted tidligt om morgenen og kom hjem igen sent. Det er en alletiders tur!
Le Touquet er bare saa skoen, Le Treport har vi ikke proevet; endnu! ;)

Kirsten - deres koersel er spaendende, men parkeringen er altsaa bare hysterisk morsom. Jeg fatter ikke det kan lade sig goere! :)

susling sagde ...

En gang på vores vej til Normandiet fik vi den geniale idé at køre langs med kysten - herunder bl.a. et stop i Bologne sur Mer. Godt vi gjorde det! De har det mest fantastiske Akvarium jeg til dato har set. Havnepromenaden med de smukke huse husker jeg også stadig den dag i dag.
Ligesom jeg husker, hvordan vi var ved at blive torpederet af en engelsk bilist på motortrafikvejen. Jeg tror, at hun et kort øjeblik glemte det her med højre/venstrekørsel.

Husker også en anden gang, hvor vi skulle besøge min mands onkel i Paris (Mon uncle de Paris :-) ). Her havnede vi også ind i kaos på indfartsvejene. Jeg tror, at det er standard :-)

Hulk, jeg vil til Frankrig igen!

Nille sagde ...

Jeg har aldrig været i Boulougne-sur-Mer men i stort samtlige andre byer langs den franske kyst efterhånden - og der er så smukt.

Det var et rigtigt godt valg inden den der historie på perif'en... sådan er det hver dag; jeg tror bestemt ikke, at der foregik noget specielt ;-)

Man må jo sno sig - og hvis der er en plads... så er det jo en plads :-)

Lene sagde ...

Nu får jeg længsel efter både London og Paris, men jeg tager til Normandiet til sommer, hvis landbruget tillader det :-)

Tina - omme i London sagde ...

Susling - se at faa planlagt en Frankrigstur, jeg kan se det er et behov! :)

Pernille - der var en hulens masse trafikarbejde, som gjorde de allerede besvaerlige veje endnu mere besvaerlige. Vejene i Paris er saa brede at der ikke burde vaere kaos!

Lene - det haaber jeg landbruget goer, for det ville bare vaere saa dejlig en tur for jer. :)

Conny sagde ...

Jeg sige lige som Annette, skønt bare lige, at tage bilen og køre til Paris.Jeg kan nu også godt lide, at se når landmændene går igang med forårs arbejdet,så vi jyder er og bliver bonderøve, og det har jeg ikke spor imod

Tina - omme i London sagde ...

LOL Conny - det er godt jeg ikke er den eneste. :)