20 februar 2012

Saadan rent miljoehenmaessigt...

Det sker af og til jeg kommer til at opfinde et nyt ord, som maaske en dag finder en plads i NU"dansk" ordbog; "miljoehenmaessigt" er et af de ord. Jeg vil vove den paastand at et hvert rimeligt begavet menneske kan regne ud hvad det betyder, saa nu vil jeg bruge det som det passer mig!



Hele weekenden har jeg skrubbet og skuret og joesses, som var der noget at skrubbe og skure paa. Alt det rengoeringsmiddel vores forgaengere har "sparet" er brugt op paa en eneste weekend; og jeg lover dig, det har ikke vaeret nogen miljoehenmaessig rengoering jeg har haft gang i, tvaert imod. Jeg proevede mig frem med Ecovers naturligtduftende, laekre og miljoehenmaessige produkter, som absolut er fantastiske, hvis man ellers holder et rent hjem... Jeg endte med ufortyndet " Cillit Bang", som er saa staerk at det tog farven af mine smarte gummihandsker og aad tre af fingerspidserne op!


Nu er de fleste af husets rum rene og vinduerne er tapet op, saa vaeggene kan blive malet. Foer vi ved det er vindueskarmene faerdige til at huse mine smukke orkideer, som blomstrer om kap, til trods for deres ringe vilkaar i det nordvendte jomfrubur, hvor de har haft hjemme siden sidste i September.


De forrige ejere af vores hus lod, som noget af det eneste, nogle gamle netgardiner haenge, da de rejste. Dem har vi ladet haenge indtil videre, saa alt og alle ikke kan kigge lige ind i huset og se det staar tomt. Jeg glaeder mig til at haenge vores egne gardiner op, men foerst skal jeg vidst lige have regnet ud hvad for en slags gardinstang vi skal have op i denne karnap; den har ikke just samme facon som den gennemsnitlige gardinstang!


Bebsen og hendes foraeldre flytter paa tirsdag og faa dage efter vi rykker ind i huset, flytter vores James ogsaa. Kun jomfruburets indehaver bliver hvor hun er, men for hun bliver det ogsaa lidt af en omvaeltning, efter at have haft os boende siden den 30. September. Hun har godt nok ikke set meget til os siden vi overtog huset sidst i Oktober, men alligevel bliver der nok noget tomt, naar vi flytter.


Til trods for vi arbejdede fra 09.30 til 00.30 i gaar og snuppede endnu en 7-8 timer i dag, saa har jeg bare raahygget mig hele weekenden. Inden vi tog tilbage til jomfruburet i aften satte vi os lige i det nye koekken og noed en kop kaffe. Der er bare saa stille i det hus. Vi har boet i 10 aar paa en meget travl vej og flytter nu til en blind vej, hvor der ingen trafik er. Vi slukkede lyset i koekkenet, for at nyde moerket og opdagede vi kunne se Karlsvognen gennem et af de nye Velux vinduer. Karlsvognen minder mig altid om Danmark og mest af alt om mit barndomshjem, saa laa saa langt fra alfarvej at vi ingen lysforurening havde - overhovedet. For eftertiden vil jeg kigge op igennem koekkenvinduet og sende en tanke mod nordoest. :)


Den naeste ugen bliver lang og sej, for vi har en hel del vi skal naa inden vi kan flytte ind. Jeg er dog ret overbevist om at uanset hvor lang ugen bliver, saa synger vi os igennem det hele. Jeg opdagede i gaar at braendeovnen er ankommet og min elskede siger der kommer en mand og installerer den paa torsdag. Uha, som bliver det godt; jeg droemmer allerede om at taende op i den. Monstro ikke man skulle skaffe lidt at fyre med inden weekenden. :)


I morgen skal der males og jeg har ogsaa hoert et rygte om at gulvfliserne i badevaerelset bliver lagt. Arbejdsdagen kan bare ikke gaa hurtigt nok, jeg kan jo slet ikke vente til at se det sidste nye!

7 kommentarer:

Astrid sagde ...

Kære Tina,

Jeg forstår ikke hvordan, du også orker at opdatere os herude, men tusind tak for det. Det er så dejligt at læse med og glæde sig på jeres vegne.

Tak,
Astrid

Eva sagde ...

Hold da op, som det tager form. Hurra for Cillit Bang i en snæver vending:)

Lene sagde ...

Myreflittig har du været, god flytteuger, og så er det så hyggeligt, når man kan indtage de første kopper kaffe midt i det kommende hjem :-)

AagePK sagde ...

MHT gardinstang: der findes fleksible stænger til at skrue op i loftet i karnapper, så gardinet følger hele vejen med rundt.
Altså, Cillit : den lugt kan jage mig ud af huset i 14 dage, så hellere brun sæbe og salmiakspiritus. Det er da lidt mere bæredygtigt, nydansk ord for miljøhenmæssigt. ;-) Jeg bruger selv "naturlig".
At Carlsbergvognen minder om dit hjem, tænk, jeg troede I var til Fuur Bryghus, eller Thisted, evt Skive. De laver jo godt øl på de kanter. Sådan en Limfjords Porter fra Thisted kan få mig til at synge "Blæsten går frisk", selv i kirketiden!

Tineke sagde ...

Det har været SÅ spændende at følge med i, så nu glæder jeg mig også helt til I snart kan flytte ind :)

Handskerne og deres attitude, love them, de har garanteret været helt rigtige til jobbet, inden de blev ædt.

Hilsner, Tineke

FUUR. sagde ...

FLOTTE---FLOTTE--orcideer, mus.
Jeg husker, da du opfandt ordet, MILJØHENMÆSSIG, vi kørte bag efter en gyllevogn, måtte lige have det gentaget, da fandt jeg ud af, at du vist, var ved at glemme dit modersmål.
Det er for øvrigt et godt ord.
Jeg vil tænke på jer, når jeg går ud og kikker på Karlsvognen.
Jeg glæder mig vildt til at besøge jer i huset på bakken.
Det bliver bare SÅ godt.

Tina - omme i London sagde ...

Astrid - det er saa dejligt lige at faa toemt tankerne ned paa skrift. :)

Eva - Cillit Bang er simpelthen det mest afskyelige produkt, men for hulen hvor var det noedvendigt!

Lene - :)

Aage - Ja, mon ikke vi finder en gardinstangsloesning. Det bliver i hvert fald ikke vores stoerste problem!
Mht oellene, saa er det Fur Bryghus, Hancock eller Tuborg til mig. :)

Tineke - om en uge!!! :)

Moar - jeg glaeder mig simpelthen ogsaa bare saadan til I kan komme og se det. :)