23 februar 2012

Saa er Carron flyttet ind

Alle mine dage har jeg droemt om at have en braendeovn, men jeg har aldrig rigtig haft muligheden for at faa en installeret. Min elskede var ikke saadan helt 100% overbevist, indtil vi begyndte at undersoege sagen, men nu er han solgt til stanglakrids!


Braendeovnsinstallatoeren kom i dag og lagde et stenunderlag og pyntede lidt paa indersiden af skorstenen og sidst, men ikke mindst installerede han vores fine lille Carron. Han var, efter sigende, ved at krepere over vi ikke ville have en ny pejsehylde, men det vil vi altsaa ikke. Der skal nok lidt arbejde til, men vi skal nu nok faa den originale til at se helt ok ud.


Ej for hulen, hvor vi glaeder os til at kunne fyre op i det lille baest. Det bliver saa hyggeligt!

11 kommentarer:

Eva sagde ...

Den er da nuttet. Jeg forstår godt, at det er svært at vente med at tænde op:)

Ellen sagde ...

Sådan en er bare det BEDSTE! Jeg elsker også vores i Sverige og tænder op, selv om sommeren om aftenen, hvor det slet ikke er nødvendigt :-)
Og hvor er den fin - jeg har ikke før set en hvid udgave ... er lidt spændt på, hvordan den er at holde pæn ...

Annette i Barcelona sagde ...

Nice :-) Sådan en ville jeg også gerne have. Og hvor er den bare flot. Den er jeg sikker på at i nok skal få glæde af.

folehave's univers sagde ...

Ny kaminhylde, han må da være tosset. Den kan da blive enormt flot, den som er der. Fin lille ovn. Ja jeg skal ikke melde mig i koret, af begejstrede udbrud over brændeovn, Jeg lever med en hver dag altid, det er simpelthen noget forbandet svineri, altså her hos os. Hos mange andre, ser jeg ikke det samme askestøv og helt grå lofter. Så jeg håber at i får glæde af den lille fine hvide.Jeg syntes også, at det at se ilden og mærke varmen er dejligt. Men resten kan jeg sagtens undvære.

AagePK sagde ...

Jeg tror, Folehave har dårlige erfaringer med forkert træk i skorstenen. Det er også et større problem, hvis man ikke i tide gør sig nogle tanker i den retning: kolde skorstene trækker ikke særligt godt, og kan fylde huset med sod. Herhjemme har en skorstensfejer så opfundet Iso-kærn, lavet af molér fra Fur, som virker fantastisk. Det er muligt, at jeres skorsten virker fra dag 1, så er I heldige.
En brændende avis i skorstenen kan også hjælpe, hvis skorstenen ikke vil trække.
BORTSET fra det: jo, den er nydelig, og hyggelig, I bliver forhåbentlig glad for den.

Gowings sagde ...

Hvad skal i med en ny pejsehylde? Et meget smukt arrangement, helt sikkert.

KirstenK sagde ...

Hvor er den dejlig...jeg har et stort skrummel af en kakkelovn, men den er nu også dejlig.Jeg forstår godt i ikke vil have en ny pejsehylde...den originale er da meget pænere og jeg er da også helt sikker på at får "styr" på den med tiden

FUUR. sagde ...

Det er dog den sødeste lille ovn,
farven er usædvanlig, men jeg må sige, den lyser op.
Til "nogens" orientering, AAgePK, vil jeg sige, du har ikke læst ordentligt på lektien.Isokern er ikke lavet af Moler fra FUUR;
men af leca, det er ikke det samme.

Tina - omme i London sagde ...

Eva - det er nemlig det helt rigtige ord: nuttet! :)

Ellen - den er koebt praecis fordi den er NEM at holde paen. Den er lavet af stoebejern, men er emaljeret, saa du smutter bare lige en vaad klud over den. :)

Annette - det tror jeg ogsaa paa.

Folehave - nu ved jeg ikke hvad jeres skorstensforhold er, men her i byen har vi meget strenge skorstensforhold, da London i forgangne tider har haft et kaempe roegproblem. Ovnen er godkendt til at bruge i et "roegfrit" omraade og installationen er udfoert af en statsautoriseret installatoer, som giver et bevis paa at skorstenen er som den skal vaere og ovnen installeret som den skal, saa vi ikke kvaeles i roeg. Min svoger har en aaben pejs, men minimum stoev og kvulm.

Aage - som du nok er kendt med, saa er der rigtig mange skorstene paa engelske huse fordi de er saa gamle at man havde en pejs i hvert rum. I alle de huse jeg har boet i har vi haft rigtig gode skorstene med et godt sug, men det med isokernen bruger vi sandelig ogsaa her. Det var meget sigende da en installatoer kom ud for at vurdere vores skorsten til brug til denne lille ovn. Skorstenen blev rost helt op til over skyerne, men alligevel mente han nok hellere vi maatte saette en ny kerne i. Han fik ikke jobbet. Skorstenen fejler ingenting. Det er saa nemt at tjekke og det beviste han jo ogsaa selv; han fik ikke jobbet!

Gowings - det var jo ogsaa det vi mente!

Kirsten - skrummel eller ej, en kakkelovn er altsaa skoen!

Moar - var det ikke Leca at praestens svigerfar opfandt? Det smager da lidt af fisk. :)

AagePK sagde ...

Fur: det er lidt mere kompliceret: ifølge artiklen Den gamle skorsten under www.byggeogbolig.dk laves isokern siden 1950 af pimpsten fra Hekla på Island.
Leca blev opfundet i USA af en Hay, og hedder derfor Haydite derovre, det blev forbedret i Danmark og her kaldt Leca: Light expanded clay el-eller-andet. Det bruger man til at hælde ned i skorstenens hulrum, efter at isokernen er sat på plad.
Jeg mente bare, at Reinholdt Christensen, opfinderen af isokern, oprindeligt brugte moler, fordi han under krigen ikke havde adgang til islandske pimpsten; men det har jeg ikke kunne dokumentere.
Tina: stoev kan jeg gætte mig frem til, men kvulm???
;-)

FUUR. sagde ...

Jeg tror, det var præstens far der lavede leca.-- Den danske udgave.--
Det var "KVULM" i hele huset på Nørre Lundgaard, da der blev hugget hul i skorstenen, og mændene --GLEMTE,-- den var fyldt med Leca kugler.
Husker du det mus?
Det ville være synd, at skifte kaminhylden, sikke mange --RIGTIGE--julekort der kan blive plads til.