05 november 2008

En historisk dag - with a BANG!

“Remember, remember the fifth of November,
The gunpowder, treason and plot,
I know of no reason
Why the gunpowder treason
Should ever be forgot.”



I dag fejrer vi Guy Fawkes night med baal og fyrvaerkeri. I dag for 403 aar siden, proevede Guy Fawkes paa at spraenge det engelske parlament i luften - saa hvert aar den 5. November laver vi et ordentligt rabalder, for at mindes den dag.

I morges loed der et ordentligt rabalder i det Amerikanske White House - Barack Obama has arrived; jeg har paa fornemmelsen at det ogsaa vil blive husket om 403 aar, men til den tid kan det godt vaere vi har glemt Guy Fawkes.

8 kommentarer:

Lotten sagde ...

Uuuh Tina, har du set 'V for Vendetta'?

Tina - omme i London aka teeweewonders sagde ...

Hi hi - nej, men jeg ved godt den eksisterer. Jeg tror det var en tegneserie. :)

Kat sagde ...

Uuh ham Guy Fawkes......min tante er englaender og vi har altid fejret Guy Fawke i DK. Men et aar belsuttede min tante sig for at fyre et kaempe noedlys af og vupti var politiet der.............men sjovt var det.

NILLE sagde ...

Pudsigt sammentræf - men jeg er sikker på, at dagen i dag er lige så historisk - og at nogle sikkert gerne vil fejre den om 403 år!

Der er mange, der har opgivet deres 'Dream' for at han kan stå her idag...

Shabby - Marianne sagde ...

Det er stort, men det bliver også hårdt. Lad os håbe at der blæser nye vinde.....

Kom så igang sagde ...

Det er en slemme fyr i hade der for 403 år siden, men i dag springer man også ting i luften, men dog ikke engelske parlament

Tina - omme i London aka teeweewonders sagde ...

Saa vidt jeg ved er han ikke medlem af magic circle, saa jeg forventer ikke han tryller oekonomien paa plads i loebet af hans foerste dag, eller ordner verdenssituationen inden for den foerste uge, men han vil helt sikkert flytte nogle graenser og det er, i mine oejne, den vigtigste del af at han bliver praesident.

Lotten sagde ...

Det er en tegneserie, som blev filmatiseret for nogle år siden med Nathalie Portman i en af hovedrollerne. Ret forrygende mono- og dialoger!