10 september 2013

Aftenens godnatbillede(r)

I gaar formiddags var jeg alene hjemme og det blev der en hel del godnatbilleder ud af.








Stik mig en blomst, en hummelbi og et fotografiapparat, saa kan jeg faa mange timer til at gaa i mit eget selskab.


Hummelbien er faktisk slet ikke noedvendig, men en meget velkommen distraktion, isaer naar det er saadan en lille en med gule, uldne bukser, som slet ikke har noget imod at blive fotograferet.


Jeg har vidst foer naevnt at vores fugle har haft stor success med at saa baade solsikker, hirse og saa denne hersens hamplignende fidus (bladene er helt forkerte, men 'blomsten' er der altsaa lidt hamp over!). 


Heldigvis har jeg ogsaa haft et rimeligt held med det jeg har saaet og plantet, blandt andet mine tre roser, som jeg skal have flyttet inden naeste foraar. Jeg satte roserne saa jeg kunne se hvordan de opfoerte sig, saa jeg kunne faa styr paa hvor de skulle staa. Nu ved jeg det - de skal allesammen i forhaven, saa der kan blive plads til alle mine baer i baghaven.


De hersens orange tingester saaede jeg fra froe og saa blev de vaek for mig, lige indtil jeg stod og fotograferede en enkelt blomst, til en afveksling, og saa var de der pludselig. Jeg aner ikke hvad de hedder, men de har saadan en laekker kuloer.


Nu vi er ved det med kuloer, saa er der ogsaa noget andet der har en laekker kuloer, nemlig de par jordbaer, der pludselig besluttede sig for at dukke frem i September maaned.


Naturen er forunderlig og jeg er vild med den!

7 kommentarer:

Donald sagde ...

Har du så mange blomstrende blomster nu? Det var dog fantastisk!

Mine spanske margueriter ser ud som om de er blevet trætte af livet.

En sidebemærkning:

En bekendt i London brokkede sig i går over at priserne på offentlig transport er 8-10 gange højere end i Danmark - har han ret i det? I DK koster en tog-kilometer nogenlunde det samme som en (billig) bil-kilometer. Er det også sådan i UK?

AagePK sagde ...

Du har ret: det ligner hamp, du lader til at være ekspert på området ;-) Der er forøvrigt billede af hampehøst på 10-$ sedlerne fra 1914, sjovt, ikke?
De pinkede er til gengæld en anden nytteplante, Echinacea, ikk'? For den er humlebien da aldeles nødvendig.
Jeg kan godt forstå din begejstring for naturen, du får jo også vildt meget ud af den.
Jeg blev i søndags gjort opmærksom på The Yorkshire Forced Rhubarb, kender du den historie? Læs hos britishfood.about.com

AagePK sagde ...

Rettelse: jeg var lidt i tvivl og forelagde dine billeder for fruen: hun mener, dine pinks er Cosmea, apotekets blomst: hun er jo lidt forudindtaget der ;-)

Annes indfald sagde ...

Skønne fotos.
Hjemkommet fra London for en uge siden... Nød alle de blomster der er i parkerne. Man ser tydeligt klimaforskellen ved at London ligger så meget sydligere og mere lunt end blæsende Westjylland!

FUUR. sagde ...

Så er vi to, der er vilde
med naturen.

Tina - omme i London sagde ...

Donald - ja da, vi har masser af blomster endnu, mange flere end dem her.
Mht prisen paa offentlig transport, saa proev at kigge paa denne pristabel: http://www.tfl.gov.uk/tickets/14416.aspx. En 12-maaneders billet til en rejse paa 10-12 km (zone 1 og 2) koster omkring £1,200 om aaret, saa £100 i maaneden. Jeg er ikke helt sikker paa hvordan det kan sammenlignes. Jeg behoever kun en tog billet (ikke en kombi-billet til tog/bus/tram/under og overgrund), saa jeg betaler under £800 om aaret. Det er fordelen ved at bo centralt. :)

Tina - omme i London sagde ...

Aage - jeg kender godt til 'forced rhubarbs' og er vild med rabarber i alle afskygninger. :) Blomsterne er Cosmea, det har fruen ret i, men dt var du vel heller ikke i tvivl om? ;) Hamp tror jeg dog ikke det er fuglene har saaet, men jeg kan bare ikke regne ud hvad det saa er.

Anne - Skoent, jeg er glad for I fik en god tur. :)

Moar - :)