21 april 2008

Gaadens loesning...

Ok, saa er det vidst paa tide jeg kommer med en loesning paa gaaden - og jeg kan se at der er et par stykker der har vaeret inde paa noget af det rigtige og personligt er mit yndligsgaet: "Tina faar bro..." :) I Februar i aar fik jeg tildelt "The Freedom of the City of London", som jeg skulle ind og acceptere officielt i dag.

Vi tog ind mod City ved middagstid, da ceremonien skulle holdes klokken 12.30. Jeg kiggede paa London Bridge og Tower Bridge og taenkte lidt paa at de egentlig godt kunne give mig en bro i dagens anledning. Det var da vel ikke for meget at forlange - eller hur?

Vejret var ikke noget at raabe hurra for, men vi troppede op i the Guildhall Yard, tidsnok til at naa at faa taget et par billeder af de omkringliggende bygninger inden vi gik ind i loevens hule.
Ceromonien holdes privat for den enkelte modtager og man har lov at invitere gaester med, saa derfor ventede jeg til April, hvor det kunne lykkes at faa baade Irene og far og mor herover i samlet trop.
For at acceptere "the Freedom" skal man aflaegge en ed, som lyder som foelger:
I do solemnly swear that I will be good and true to our Sovereign Lady Queen Elizabeth the Second; that I will be obedient to the Mayor of this City; that I will maintain the Franchises and Customs thereof, and will keep this City harmless, in that which in me is; that I will also keep the Queen's Peace in my own person; that I will know no Gatherings nor Conspiracies made against the Queen's Peace, but I will warn the Mayor thereof, or hinder it to my power; and that all these points and articles I will well and truly keep, according to the Laws and Customs of this City, to my power."
Det lovede jeg saa, hoejt og helligt (paa Dronningens foedselsdag) og inden laenge var jeg skrevet ind i historieboegerne som den yngste holder af the Freedom. Faktisk fik jeg lov at vaere den yngste lidt laengere end de fleste, i det personalet lige skulle holde frokost inden naeste person skulle svaerges ind. Det med at vaere den yngste har nemlig intet med alderen at goere, men henviser til det at man er den mest nyindstiftede.
Da vi kom ud fra the Guildhall skinnede solen, men det havde jeg sandelig ogsaa regnet med. Det kunne da lige passe! Vi gik paa Brown's og fik champagne og et godt maaltid mad og saa gik turen ned omkring Mansion House tilbage til Cannon Street station og hjem.

Aaah, saa var der lige den lille detalje med de tre dele af gaaden...
Foerste del af gaaden - Ulla Turner blev for nyligt "Free Sister of the City of London" (det hedder det for kvinder), Dr Margrethe blev tildelt the Freedom of the City of London sidst hun var her officielt - og jeg har lige modtaget den i dag. Ifoelge avisen var Ulla Turner kun den anden dansker til at modtage the Freedom, men det ved jeg altsaa ikke om er sandt, men jeg taeller officielt heller ikke, da jeg jo ikke har dansk statsborgerskab, men alligevel... (oh, og ja, vi gaar alle tre med oereringe!)
Anden del af gaaden - det siges at man faar retten til at drive ens faar over Tower Bridge og lade dem graesse i Hyde Park, naar man faar the Freedom, derfor det fine billede.
Tredje del af gaaden - well, the Guildhall er hvor det hele foregaar og hvor vi var i dag.

Da vi satte os paa toget kom the Pearly King of the City of London og satte sig over for os. Han havde vaeret ude i officielt oejemed, i anledning af dronningens foedselsdag og var paa vej hjem. Jeg synes det var et passende moede i dagens anledning.



Jeg vil lige pointere at jeg ikke fik nogen bro, men saa fik jeg til gengaeld et flot indrammet certifikat og en lille roed bog, som hedder "Rules for the conduct of life", som er et saet regler jeg, ifoelge den fuldmaegtige, skal til at efterleve...

Den fuldmaegtige fortalte stolpe op og stolpe ned om Nelson og slaget ved Koebenhavn, som han officielt undskyldte for. Mor forvissede ham om at i hvert fald hun og far var kommet sig over det og vi skildtes som venner. Det var ogsaa svaert andet, for den fuldmaegtige var fuld af historier om den camping tur han havde vaeret paa i Midt og Nordjylland sidste sommer, hvor han blandt andet havde vaeret i Viborg, Aarhus og Aalborg - og havde svoemmet i Limfjordens klistrede vande.

Naah, nu er der mad paa bordet - og heldigvis slipper vi for at faa faar, de staar jo og graesser i Hyde Park!

16 kommentarer:

Anonym sagde ...

Stort tillykke med det.
Og hils din søster og dronningen og ønsk tillykke med fødselsdagen.
Hilsen Karen.

Lene sagde ...

Tillykke Tina, sikke en dejlig dag I har haft.

Anonym sagde ...

Neeeejjj, hvor er det flot og stort. Kæmpe stort tillykke til dig. Jeg glæder mig til at høre mere om de får.
Kh
Helene ... som også er lettet over, at jeg nu ikke behøver ligge og løse gåder hele natten

Nurhanne sagde ...

Hvor flot - tillykke!

Anonym sagde ...

Jeg har spekuleret som en gal!

Hvor spaendende! Jeg kan godt forstaa, at du gerne ville samle familien til saadan et event. Tillykke med at du nu er en Free Sister of the City of London :-)

Anonym sagde ...

Hvor lyder det spændende og af gamle traditioner. Jeg sidder og får helt blanke øjne ved det.

Men jeg er uforbedreligt nysgerrig: Hvordan kvalificerer man sig til at blive sådan en Free Sister? Hvem kan og hvorfor?

anjoe sagde ...

Tillykke med titlen; og rart at vejret artede sig godt nok. Husk at få taget nogle fotos, når du skal flytte fårene til nye græsningsarealer :-D

Regitze sagde ...

hvor er det helt vildt!
flot gået, Tina!
jeg er helt sådan. klump i halsen.
og Claus røg op ad stolen midt i sin britiske tv-krimi. og der skal da godt nok noget til.

vi er så stolte af dig.

Unknown sagde ...

Tillykke Tina,

Jeg har proevet at klikke ind paa link'et, men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad det egentlig er du har modtaget, og hvorfor???

Tina - omme i London sagde ...

Tak for alle jeres kommentarer. Jeg har soegt om og har faaet "The Freedom of the City of London". Alle og enhver kan soege, hvis man kan faa to der allerede selv har vaeret igennem moellen til at sige god for en. Der er ogsaa lidt andre kriterier, men i al almindelighed kan alle soege. Det er en gammel tradition, som gaar tilbage til det 13. aarhundrede, hvor det var noget man skulle have for at have lov at arbejde i the City.

Anonym sagde ...

Tillykke min skat og tak for en uforglemmelig dag!

Anonym sagde ...

Herligt med sådanne gamle traditioner :-)

Marianne sagde ...

Sikke en "life-time" oplevelse - fuld af pomp og pragt. Tak fordi du deler og med så skønne billeder :-)

Anonym sagde ...

Du ser så flot ud på det foto. Helt rank - og helt rød i håret! Wow! Tillykke!

Liselotte sagde ...

Hjertelig tillykke, Tina - det er flot og sikke en fantastisk anledning at have familien samlet til :-)

Unknown sagde ...

WoW - tillykke Tina - tænk at vi har spist sammen med the Free Sister of the City of London. Vi bukker og skraber på efterslæb. Flot, flot, flot.