11 juni 2016

Et moede med the City

Den anden dag havde jeg et moede i the City fra morgenen af. Det er ikke saa tit jeg har tid at vandre rundt i the Citys gader laengere, men jeg kan altid faa lusket en hurtig runde ind, naar lejligheden sig byder.


Moedet var i St Mary Axe i bygningen bedst kendt som 'the Gherkin', saa jeg smuttede en tur ind gennem det morgenstille Leadenhall Market, som er et af mine yndlingssteder (jeg har mange!) i the City.


I omraadet omkring Leadenhall Market er der der blevet bygget en raekke ikoniske bygninger over de sidste ca. ti aar; bygninger, som lynhurtigt er blevet en del af Londons skyline og dermed vartegn. For 25 aar siden havde London den mindste storbyagtige skyline taenkeligt, men det er der godt nok blevet lavet om paa.


Moedet foregik paa den 31. etage af den flotte bygning, som, af aabenlyse aarsager, har den mest maerkvaerdige indretning, som udgoer en ret stor del af interioeret. Udsigten er naturligvis fantastisk - og det i alle retninger - her mod the Docklands.


NatWest Tower i Old Broad Street, som ses hvis man staar med ryggen til the Gherkin, var Londons hoejeste bygning, indtil Canary Wharf Tower blev bygget i 1991 og faktisk er den stadig en af de hoejeste - den 7. hoejeste, for at vaere helt praecis og det includerer en radiomast! 


Stiller man sig med the Gherkin paa venstre haand og the NatWest Tower paa hoejre haand, kigger man paa endnu to af de store, genkendelige bygninger, Willis bygningen til venstre i billedet og Lloyds bygningen til hoejre, i baggrunden kan man skimte to mere, men de kommer lige om lidt.


Midt imellem alle de skoenne bygninger ligger denne her, som i folkemunde er doebt the Cheesegrater (rivejernet). The Cheesegrater er den fjerde hoejeste i hele London, saa foraendringen er  stor i det omraade.


Da London Docklands Development Corporation begyndte at bygge i de gamle dokker blev der er vaerre spektakel - ikke mindst fra Prince Charles, hvis smag er en anelse mere konservativ end min. Det passer faktisk ikke helt, for jeg holder meget af arkitektur fra alle aldre. Jeg elsker det fraekke gadebillede der skabes, naar man kan tage et billede med Leadenhall Market i forgrunden og Walkie-Talkie bygningen og the Shard i baggrunden - det er da fedt!

4 kommentarer:

Annes indfald sagde ...

London skyline er blevet fantastisk. Nye profiler hver gang vi kommer.
Leadenhall Market er også en af mine favoritter. Bygningen er så flot.

Karin sagde ...

Hvor der sker meget i de store byer, hovedstæder og ja overalt i større byer. Udvikling, arkitektur fra tiden, der samtidig giver et specielt udtryk med den ældre arkitektur.
Måske kan førstehånds indtrykket virke forkert, men efter rum tid er tanken/ideen bundfældet og nu er der plads til mere.
Tak for en dejlig vandring.

FUUR. sagde ...

Det er ALTID dejligt at gå tur med dig mus,
Man oplever mange ting,
lærer mange ting.
Du har øjnene med dig, nu vel,
de nye høje huse er selvfølgelig,
ikke lette at overse. tø-hø.
Men illywl.

Tina - omme i London sagde ...

Anne - Londons skyline synes jeg altid har vaeret fantastisk, men den er blevet noget mere ioejnefaldende og jeg kan rigtig godt lide de flotte, nye bygninger - og det gamle. :)

Abildjyden - det er nemlig rigtigt, og velbekom! :)

Moar - host host, nej, ikke saa nemme at overse...