Fedt - saa er Londons nyeste offentlige transportmiddel paa trapperne! Den 23. Juli 2010 aabner Londons "cycle hire" for medlemmer og den 30. Juli aabnes den til hele verden. Det er et kaempe initiativ, som vores borgmester har vaeret en god ambassadoer for, i det han ikke selv koerer bil, men cykler. Ja, det er ingen hemmelighed at jeg ikke var hans stoerste fan, da han kom til roret, men jeg maa indroemme han har gjort en masse der er godt, siden han har taget affaere.
Billedet her er taget ved Finsbury Circus, hvor der til for ganske nyligt var motorcykelparkeringsplads lige her. Jeg gad vide om de faar nye parkeringspladser et andet sted eller hur, for der var altid et ocean af motorcyker parkeret hele dagen. Det bliver spaendende at se hvordan cyklerne bliver modtaget i the City, men jeg tror efterhaanden der er unge mennesker nok til at det bliver en succes.Jeg tror naesten jeg bliver noedt til at tegne et medlemsskab, bare for at vise min support, for jeg elsker altsaa tanken om at London stoet bliver mere cykelvenlig. I 1989/1990 plejede jeg at cykle til arbejde paa tvaers af centrum og da kunne jeg nemt cykle de 8 km hver vej uden at se saa meget som skyggen af en anden cykel, med mindre jeg moedte et cykelbud. Det ser anderledes ud i dag, men der gaar dog nogen tid inden London ligner Koebenhavn paa det omraade, for der har de jo naermest 6-sporede motorveje til cyklisterne!
10 kommentarer:
Ja, nu hedder cykelstier jo Copenhagen-Lanes på engelsk, og at indrette cykelstier to Copenhagenize. Har jeg læst et sted.
Jeg skulle lige google på de der Copenhagen-lanes, og det blev spændende: jeg endte på engelske Bridle-paths, som er offentligt tilgængelige heste-træk-stier, hvor man også må cykle eller gå, man er ved at danne et landsdækkende net af ridestier i England, og de findes markeret både på kort og i landskabet; altså en ekstra cykel-mulighed for dig, Tina. Røv at se på wiki: bridle-path eller -way.
Sikke en god ide - Charlotte ville gerne have cyklet i London, da hun boede der, men hun turde simpelthen ikke - hun syntes, det var med livet som indsats at begive sig på cykel ud i de londonske gader. Det er godt, hvis det er ved at ændre sig.
Det er lidt sjovt, at vi åbenbart er så godt eksempel, at de ligefrem opkalder cykelstierne efter København. Det kan vi godt tillade os at være stolte af.
AagePK, mener du mon nettet af 'Millemium Paths', som jeg skrev lidt om i et af mine nylige indlæg fra UK?
Ellen, nej, bridlepath eller -ways dukkede op, da jeg googlede på Copenhagen Lanes; forklaringen på Københavns første cykelstier skulle ifølge wiki være, at man inddrog nogle heste-trækstier rundt om søerne til cykelstier. De blev omtalt som bridlepaths, og så måtte jeg jo læse videre. Jeg har før hos Tina henvist til trækstierne langs Londons gamle kanaler som velegnede cykelruter rundt, ud af og gennem London. Og det viste sig så at holde stik, og wiki's artikel leverede mere interessant stof.
Men dit indlæg gav mig da lige chancen for at genopfriske kendskabet til din side, så nu har jeg huseret der lidt.
;-)
Aage - de saetter mange af de gamle stier langs floder og kanaler saavel som banelegemer i stand for tiden, saa cykelnetvaerket bliver udviddet ret hurtigt. Der kommer pile og blaat asfalt paa alle mlige steder!]]
Ellen - for tyve aar siden cyklede jeg gennem London hver dag og jeg har aldrig foelt mig usikker; det er vidst bare et spoergsmaal om tilvaenning. :)
Aage - tak for hjaelpen! :)
I går aftes så jeg så lige det meste af en utroligt dejlig udsendelse: Griff Rhys Jones' The Greatest Cities: London. Fornylig fortalte du, Tina, om en tur ned i et af Churchhills underjordiske hovedkvarterer, eller så, i går tog Griff os ned i noget lignende, via rappelling 45 m ned i en kæmpe udluftningsskakt. Dernede lå en telefoncentral til brug i en evt atomkrig, hulens stort område, nu er det sat til salg. Ejendomsmægleren havde lidt problemer med prissætning.
Senere var vi henne ved den meget interessante jernbanelinje Necropolis, hvorfra man sendte døde londoner afsted mod endestationen i Surrey.
Aage - det er ikke ret lang tid siden den udsendelse blev vist her og jeg slugte den fra ende til anden. Det var isaer spaendende for mig, da den byggeplads hvor han var oppe i kranen ligger paa min rute fra stationen til kontoret, saa jeg har fulgt godt med i hvad der skete der. :)
Jeg så desværre ikke lige det afsnit, jeg blev nemlig afbrudt af to unge par på cykletur, der var faret lidt vild i nattemørket. De kunne ikke finde den primitive teltplads et stykke herfra, så måtte jeg jo lige rigge noget lys op udenfor, så de kunne sætte telt op på plænen og lege primitive i vor have.
Derfor bemærkningen "det meste af udsendelsen".
Jeg håber på en genudsendelse; de unge mennesker var bare hyggelige at have på besøg.
Besoeget lyder hyggeligt, men husk lige at se det program, hvis det kommer igen. :) Du vil elske det!
Så kom genudsendelsen, og jeg fik det hele optaget. Jamen, Griff er jo en dejlig guide! Nu véd jeg, hvad mit næste job skal være: øl-prøver; jeg har aldrig før kunne se noget formål med at gå i læderbukser, nu har jeg! Samtidigt fandt jeg den pub, hvor jeg vil mødes med Tina.
Og jeg fik udsendelsen om Paris med i købet.
Send en kommentar