12 oktober 2013

I Skotland har de sne

Man skal ikke have fulgt med her laenge for at indse at jeg har en ualmindelig stor appetit for sne. Mine oejne lyste op som et juletrae, da jeg saa i denne uge at sneen er kommet til Skotland, for saa kan det ikke var alt for laenge inden vi formentlig ogsaa faar et lille daekke. 


Vores sommerferie i aar boed paa en laengere koeretur paa de Britiske Oeer og det meste af tiden blev tilbragt i det smukke Skotland. Der var usaedvanligt varmt da vi var der, men heldigvis var vi ovre myggesaesonen, for myggene i Skotland er paa stoerrelse med en mellemstor hund og de bider som bare pokker!

En dag koerte vi fra Pert (ved den groenne pil) til Newtonmore (roed pil); en ualmindeligt smuk koeretur gennem the Cairngorms National Park.


I parken ligger Glenshee Ski Area, som er landets stoerste skiomraade. Jeg har aldrig vaeret der i skisaesonen, men ville elske at holde nytaar, eller Hogmanay, som de kalder det paa de egne, lige der.


De fleste forbinder nok ikke Skotland med sne aaret rundt, men til trods for de bloede bjerge, er der stadig steder solen ikke kan naa og uanset den utroligt varme sommer vi har haft i aar, laa der stadig sne i August. Ok, saa det var ikke saa meget, men det var der!


Koereturen gennem the Cairngorms var saa fantastisk storslaaet. Vi stoppede flere gange, saa ogsaa chaufutten kunne nyde udsigten og hver gang grinede vi og snakkede om hvor umuligt det var at faa billedtagningen grebet i hold. De lyngklaedte patchwork bakker er bare saa smukke!


Det er nemt at se hvor vaeverne fra Skotland faar deres inspiration fra. Taenk sig at naturen kan byde paa saa bredt et farvespil - i August maaned, som burde vaere den toerreste i hele aaret!


Her var ikke toert i dag. Det der faldt som sne i Skotland, faldt som en tung og saerdeles klam regn hos os i dag. At sige at regnen faldt er faktisk falsk reklame, for her stormede en pelikan og saa kan regnen snart komme i bevaegelse!

Jeg tror ikke denne weekend byder paa sne her i byen, men det ville da ikke goere noget om vi fik et ordentlig lag igen dette aar. Her krydses fingre!

4 kommentarer:

Farmer sagde ...

Dejlige Skotland.
Jeg længes efter kronhjortejagt i højlandet ved Blair Atholl.
Landskabet ganske lig dine fotos.
-Og sikken en herlig dialekt skytten havde.

dqpage sagde ...

Skotland er smukt !

Annes indfald sagde ...

Ih, hvor smukt!
Men jeg vil gerne bede om godt vejr i London hel uge 44, TAK!

AagePK sagde ...

HA! Sne i skotland, vi kommer lige fra Portugal: 14 dages hedebølge, nåja, sådan da, for oktober: 24 grader. Vidundeligt vejr at plukke druer i, vinhøsten i fuld gang, lækker vinsmagning oma dejligt, det skulle du prøve. Og i det store - læs: enorme! slot i Mafra fandt jeg dit livs lysekrone, jeg sender snarest et billede pr mail.